DEĞER EĞİTİMİ TEMELLİ DRAMA PROGRAMININ 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN DEMOKRATİK DEĞERLERİ KAZANMALARINA ETKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MERVE EDA ÇİÇEN

Danışman: Şerifnaz Gülin Karabağ

Özet:

Bu araştırmanın amacı, değer eğitimi temelli drama programının 6. Sınıf öğrencilerinin demokratik değerleri kazanmalarına etkisinin belirlenmesidir. Bu çerçevede öncelikle farklılıklara saygı olmak üzere saygı ve eşitlik değerlerine yönelik kazanımlar belirlenerek 16 ders saatinden oluşan bir drama programı hazırlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim öğretim yılında Ankara’da bir ortaokulda öğrenim gören, 25 altıncı sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Hazırlanan drama programı haftada iki ders saati olmak üzere sekiz hafta boyunca uygulanmıştır. Araştırmada karma yöntem araştırması gömülü (içeyerleşik) desen kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda süreç sonu değerlendirme formu, öğrenci görüşme formu ve öğrenci günlükleri, nicel boyutunda ön test-son test uygulamalı Demokratik Değerler Ölçeği (DDÖ) kullanılmıştır. Nitel veriler, içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Süreç sonu değerlendirme formu, görüşme ve günlüklerden elde edilen bulgulara göre uygulanan programın öğrencilerin düşüncelerinde ve davranışlarında olumlu yönde değişikliğe yol açtığı, farklılıklara saygı, saygı ve eşitlik değerlerini kazandırdığı ve öğrencilerin uygulanan drama programını etkili ve öğretici bulduğu sonucuna ulaşılmıştır. Demokratik Değerler Ölçeğine verilen cevaplar SPSS paket programıyla analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre toplam puan ve alt faktörler açısından ön-test ve son-test puanları arasında anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür.

Anahtar Kelimeler: Değer Eğitimi, Drama, Demokratik Değer, 6. Sınıf,