FARKLI SOSYO-EKONOMİK DÜZEYDEKİ AİLELERİN ANASINIFINA GİDEN BEŞ-ALTI YAŞ ÇOCUKLARININ ERKEN ÖĞRENME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nafiye Bilge KOÇAK

Danışman: ADALET KANDIR

Özet:

Bu araştırma farklı sosyo-ekonomik düzeydeki ailelerin anasınıfına devam eden beş-altı yaş çocuklarının Erken Öğrenme Becerilerinin İncelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini Samsun il merkezinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı 16 ilköğretim okulunun anasınıfına devam eden beş-altı yaşlarında olan Alt, Orta, Üst sosyo-ekonomik düzeydeki 150 çocuk oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak çocuklara ve çocukların anne babalarına yönelik soruları içeren Genel Bilgi Formu ile anne babaların sosyo-ekonomik düzeyini belirlemek için Sosyo-Ekonomik Düzeyi Belirleyici Ölçek kullanılmıştır. Örnekleme alınan çocuklara daha sonra Erken Öğrenme Becerileri Ölçeği uygulanmıştır. Uygulama sonucunda elde edilen verilerin analizinde, sosyoekonomik düzeyin çocukların Erken Öğrenme Becerileri olan Düşünme, Dil ve Sayı becerilerine etkisini tespit etmek için Kruskall Wallis Testi kullanılmıştır. Ayrıca, çocukların cinsiyetinin Erken Öğrenme Becerileri Ölçeği'nden aldıkları ortalama puanlara etkisi Mann-Whitney U Testi kullanılarak, çocuğun okul öncesi eğitim kurumuna devam etme süresinin çocukların Erken Öğrenme Becerileri Ölçeği'nden aldıkları ortama puanlarına etkisi Kruskall Wallis H Testi kullanılarak, çocuklarının anne babalarının yaşının çocukların Erken Öğrenme Becerileri Ölçeği'nden aldıkları ortama puanlara etkisi ise Kruskall Wallis H Testi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre, Erken Öğrenme Becerilerinden olan Düşünme Becerileri alt ölçeği puanları açısından SED grupları arasında farklılık görülmektedir. Düşünme Becerileri alt ölçeği sıra ortalaması Üst SED grubunun lehine Alt ve Orta SED gruplarından yüksektir. Ayrıca, Orta SED grubunun Düşünme Becerileri alt ölçeği sıra ortalaması, Üst SED grubun Düşünme Becerileri alt ölçeği sıra ortalamasından düşük, Alt SED grubun Düşünme Becerileri alt ölçeği sıra ortalamasından yüksektir. Erken Öğrenme Becerilerinden olan Dil Becerileri alt ölçeği puanları açısından SED grupları arasında farklılık görülmektedir. Üst SED grubun Dil Becerileri alt ölçeği sıra ortalaması, Alt ve Orta SED gruplarının Dil Becerileri alt ölçeği sıra ortalamalarından yüksektir. Dil Becerileri alt ölçeği puanlamaları bakımından Orta SED grup Alt SED gruptan yüksektir. Erken Öğrenme Becerilerinden olan Sayı Becerileri alt ölçeği puanları açısından SED grupları arasındaki fark Üst SED grubun lehine bulunmuştur. Ayrıca Orta SED grubu Sayı Becerileri sıra ortalaması Alt SED ve Üst SED gruplarından düşüktür. EÖB açısından SED grupları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur. EÖB sıra ortalamalarının Üst SED grubu lehine yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca Orta SED grubu EÖB sıra ortalaması, Alt SED grubu EÖB sıra ortalamasından yüksek, Üst SED grubu EÖB sıra ortalamasından düşük olduğu bulunmuştur.