FİZİK PROBLEMLERİ ÇÖZMEDE DÜSÜNCE DENEYLERİNİN YERİ: BİRİNCİ ve BESİNCİ SINIF FİZİK ÖGRETMEN ADAYLARI ÜZERİNE BİR İNCELEME


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Senem BADEMCİ

Danışman: MUSA SARI

Özet:

Bu arastırma, ögrencilerin bir problem çözme davranısı içinde tasarladıkları düsünce deneylerini ve bu düsünce deneylerinin yapılarını belirlemeyi amaçlayan, iki asamadan olusan bir örnek olay çalısmasıdır. Uygulamanın birinci asaması Fizik Ögretmenligi Anabilim Dalı'nda ögrenim gören 22 birinci sınıf ve 28 besinci sınıf ögrencisiyle yapılmıstır. Hareket yasalarıyla ilgili 6 açık uçlu sorudan olusan ölçek kullanılmıs ve ögrencilerin verdikleri cevaplar bir düsünce deneyi tasarlayabilmeleri açısından yapılan kodlamalarla incelenmistir. Düsünce deneyi özellikleri göz önüne alınarak ikinci asama için katılımcılar belirlenmistir. Ayrıca testin ortalama güçlük düzeyi ve madde analizi yapılarak kullanılan soruların orta güçlükte oldugu tespit edilmis ve güvenirlik belirlenmistir. İkinci asamada ise ilk oturumda belirlenen 5 birinci sınıf ve 4 besinci sınıf ögrencisiyle 4 açık uçlu sorudan olusan baska bir testte ortaya koyacakları düsünce deneylerini belirlemek amacıyla katılımsız gözlem yapılmıstır. Gözlemi takiben ögrencilerle yarı yapılandırılmıs görüsmelere basvurulmustur. Verilerin analizi sonucunda ortaya çıkan düsünce deneylerinin yapıları karsılastırılmıs ve sınıflar arasında ortaya çıkan farklar ve benzerlikler tartısılmıstır.