KANADA’DA İLKÖĞRETİM VE ORTAÖĞRETİMDE TARİH EĞİTİMİ YAKLAŞIMLARI: ONTARİO EYALETİ ÖRNEĞİ


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, TÜRKÇE VE SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİ ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ceylin Yıldırım

Danışman: Bahri Ata

Özet:

Çalışmanın genel amacı, Ontario Eyaleti örneği bağlamında Kanada’da ilköğretim ve

ortaöğretimde tarih eğitimine ilişkin yaklaşımları araştırmaktır. Tez dört bölümden

oluşmaktadır. Birinci bölümde araştırmanın problemine, amacına, önemine, sınırlılıklarına,

sayıltılarına, araştırma içerisinde adı geçen bazı terimlerin tanımlarına; ikinci bölümde ise

yöntemine yer verilmiştir. Üçüncü bölümde Ontario Eyaleti bağlamında Kanada’da tarih ve

tarih eğitimi anlayışının şekillenmesinde belirleyici olduğu değerlendirilen çeşitli etkenlere,

Ontario Eyaleti’nde sosyal bilgiler (3-6’ncı sınıflarda Miras ve Kimlik üniteleri) ve tarih (7-

12’nci sınıflar) konularının öğretim programlarında öğrenme-öğretme süreçlerine ve bu

hususların ders kitaplarındaki yansımalarına (8’inci sınıf tarih ders kitabı birinci ünite

örneği); Ontario Eyaleti’nde sosyal bilgiler (Miras ve Kimlik) ve tarih öğretim

programlarında Osmanlı ve Türk imgesine yer verilmiştir. Dördüncü ve son bölümde sonuç

ve önerilere yer verilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre Kanada’da tarih ve tarih

eğitiminin Kanada vatandaşlığı ve kimliği meselesi olarak ele alındığı; Kanada’nın geçmişte

özellikle yerlilere karşı uyguladığı insan hakları ihlallerinden ve ülkenin etnik ve kültürel

yapısından dolayı artık tarihlerini okullarda ulusalcı politik anlayışla veremediği; Fransızca

konuşan Quebec Eyaleti ile İngilizce konuşan Kanada’nın geri kalanının ortak bir tarih

anlayışına hiçbir zaman sahip olmadığı; son yıllarda yerli tarihlerin daha iyi bilinir ve

ilgilenilir hâle geldiği; birçok insan (muhtemelen) tarihi farklı görüyor olsa da federal

düzeyde “tarih” Kanadalı kimliği ile ülkenin çok kültürlü yapısını sergileyecek şekilde

sunulduğu; Ontario Eyaleti’nde 3-6’ncı sınıflarda tarih konularının sosyal bilgiler dersinde

“Miras ve Kimlik” ünitelerinde; 7-8’inci sınıflarda tarih adı altında; 10’uncu sınıfta “Kanada

ve Dünya Çalışmaları” (Tarih-Coğrafya-Vatandaşlık) öğretim programı kapsamında; 11 ve

12’nci sınıflarda “Kanada ve Dünya Çalışmaları” (Ekonomi-Coğrafya-Tarih-Hukuk-

Politika) öğretim programı kapsamında verilmekte olduğu; ilköğretim sosyal bilgiler (3-

vi

6’ncı sınıflar) öğretim programının “Uygulama, Sorgulama, Bağlamı Anlama” temaları

altında tasnif edildiği, her bir temada odak noktaları olarak “sosyal bilimler düşünme”

kavramlarından (örüntü ve eğilimler; perspektif, önem, sebep ve sonuç, süreklilik ve

değişim, karşılıklı ilişkiler) ile (7 ve 8’inci sınıflarda) “tarihsel düşünme kavramlarından”

(tarihsel önem; süreklilik ve değişim; tarihsel perspektif; sebep ve sonuç) ikisinin

belirlendiği; ortaöğretim programlarında tarih 10’uncu sınıfta “Sosyal, Ekonomik ve Politik

Bağlam; Çatışma ve İş Birliği; Kimlik, Vatandaşlık ve Miras”; 11 ve 12’nci sınıflarda ise

“Önemli Etkileşimler; Kültür ve Kimlik; Çatışma ve Baskı; Sosyal, Ekonomik ve Politik

Faktörler vb.” temalar hâlinde tasnif edildiği, her bir temada odak noktaları olarak tarihsel

düşünme kavramlarından (tarihsel önem; süreklilik ve değişim; tarihsel perspektif; sebep ve

sonuç) ikisinin belirlendiği; tarihsel sorgulamanın ve tarihsel düşünme kavramlarının tarih

eğitiminin merkezinde yer aldığı; öğretim programları içerik ve metodolojik bakımdan

sosyo-kültürel olarak ülkenin yapısı, tarihsel gelişimi ve ihtiyaçları ile doğrudan ilgili

olduğu; birçok insan hakları ihlalleri yaşamış olan yerlilerin (İlk Milletler, Inuit ve Métis)

tarihleri, perspektifleri, başarıları ve katkılarının son yıllarda sosyal bilgiler (Miras ve Kimlik

üniteleri) ve tarih öğretim programlarına dâhil edildiği; Ontario Eyaleti’nde tarih eğitiminde

tespit edilen çağdaş yaklaşımlara rağmen öğretim programlarında belge ve kanıta

dayanmayan “sözde” Ermeni soykırımı ifadelerinin yer almasının siyasi bir karar olduğu,

tarihin çeşitli güç odaklarınca nasıl istismar edildiğini gösteren bir örneği teşkil ettiği

sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler : Tarih Eğitimi, Kanada, Öğretim Programı, İlköğretim, Ortaöğretim