Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Mustafa KARAMAN
Danışman: Salih Korucu
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Yapılan olan bu çalışmada da hidrostatik rejeneratif fren sisteminin katı model tasarımı, hidrolik devre tasarımı ve Matlab/SIMULINK ortamında matematiksel modellemesi yapılmıştır. Simülasyon programında oluşturulan model, deneysel çalışma ile elde edilen hidromotor basınç, tork ve güç değerleriyle doğrulanmıştır. Hidrostatik rejeneratif fren sistemi araca paralel hibrit olarak entegre edilmiş ve Matlab/SIMULINK ortamında araca etki eden direnç kuvvetleri, hidrolik akümülatör, hidrolik pompa/motor, hidrolik sistemin araç ile olan ilişkisi, hidrolik tank ve yakıt tasarrufu modelleri oluşturulmuştur. Tam yüklü hali 18000 kg ağırlığında olan araç için simülasyon sonuçları oluşturulmuş ve incelenmiştir. Aracın ilk kalkış durumunun incelenmesinde, araç tam yüklü halde 0° eğimde ve 3° eğime kadar yokuş çıkışında akümülatörün 50 litre yağ ile dolu ve 350 bar basınçlı durumda aracın 0° eğimde 3 m/s maksimum hıza ve 50 m maksimum konum değişikliğine ulaştığı görülmüştür. Frenleme durumunda araç tam yüklü halde 0° eğimde ve 3° eğime kadar yokuş iniş durumlarında hidrolik akümülatörün maksimum basınca çıkması için gerekli olan minimum ilk araç hız değerleri belirlenmiş ve 0°, 1° ,2°, 3° eğimlerde sırası ile 7 m/s, 6m/s. 3 m/s ve 1 m/s ilk araç hızı değerlerinin 350 bar akümülatör basıncına erişmek için yeterli olduğu görülmüştür. İlk kalkış hareketinin hidrostatik fren sistemi ile yapılması durumunda 0°, 1° ,2°, 3° yokuş eğimleri için sırasıyla 0,1771 litre, 0,0785 litre, 0,0325 litre ve 0,0118 litre yakıt tasarrufu yapıldığı görülmüştür. Bu sayede aracın emisyon değerlerinde azalma olacaktır.
Anahtar Kelimeler : Hidrostatik rejeneratif fren sistemi, hibrit araç, hidrolik hibritler,
hidrolik sistem modellemesi, yakıt tasarrufu