Mimari mekanın sahnede temsiliyeti ve epik tiyatro bağlamında irdelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Öğrenci: İNCİ DAMLA ÇİYAN

Danışman: ADNAN AKSU

Özet:

Bu çalısma, mimarlık ve tiyatro sahnesinin, mimari mekanı kurgulama anlamında iliski içinde oldukları kabulünden hareketle, mimari mekanın tiyatro sahnesinde temsil edilmesini ve bu temsilin mimarlıga bir girdi olarak dönmekte oldugu düsüncesini incelemeyi amaçlamaktadır. Mimarlık ve tiyatro sahnesi, yasama dair mekanlar sunma noktasında benzesmekte, fakat mekanları ortaya koyma amaçları ve sekilleri baglamında farklılasmaktadırlar. Gündelik yasantının mekanı mimarlıkta yaratılırken,tiyatro sahnesinde ise temsil edilmektedir. Dolayısıyla sahne, geçiciligi ve temsili olusu nedeni ile mimari pratiklerin deneyimlendigi bir yer olarak da görülebilmektedir. Mimari mekanlar ve mekanların tiyatro sahnesinde temsil edilme sekilleri tarih içinde degisime ugramıstır. 19. yüzyılda endüstrilesme ve disiplinlerin ayrısması ile sahne tasarımı disipliner bir yapıya kavusmustur. 20.yüzyılda ise dünya savasları ile ekonomik, siyasi ve toplumsal düzenler bozulmus, hem mimarlık hem de sahne tasarımı yeni arayıslar içine girmistir. Özellikle, Almanya'da ortaya çıkan Epik Tiyatro'nun sahnede gündelik yasantıyı farklı bir anlayısla temsil etmesi bir dönüm noktası olusturmustur. Bu durum, mimarlık alanında da etkilerini göstermistir. Bu baglamda, tiyatro sahnesinin geçirdigi degisimler, 20. yüzyıl ile birlikte sahne tasarımının ayrı bir disiplin olarak ortaya çıkısı, Epik Tiyatro'nun sahne anlayısı ve mimari mekanı temsil etme sekilleri incelenmis ve bu dogrultuda bir geri bildirim olarak mimarlıktaki yansımaları arastırılmıstır.