Türkiye ve İran’daki Öğretmenlerin Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimlerinin ve Öğretim Materyali Kullanımlarına İlişkin Görüşlerinin Karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Teknolojisi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Leila ASSADZADEH

Danışman: Gülgün Bangir Alpan

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Türkiye ve İran’daki öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerini ve öğretim materyali kullanımlarına ilişkin görüşlerini karşılaştırmaktır. Nicel ve nitel yöntemin birarada kullanıldığı araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim öğretim yılında Türkiye’de Ankara’nın farklı sosyo-ekonomik düzeyde iki bölge olduğu düşünülen Çankaya ve Altındağ ilçelerinde görev yapan 125 Sınıf Öğretmeni ve İran Tebriz ili merkez ilçelerinden 3. bölge ve 4. bölgeden 129 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Nitel veriler için her bölgeden 10 öğretmen seçilerek toplam 40 öğretmenle çalışılmıştır. Bu araştırmada seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden “Uygun Örnekleme Yöntemi” kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verilerinin toplanmasında, Diker-Coşkun ve Demirel (2009) tarafından geliştirilen “Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimlerini Belirleme Ölçeği (YBÖEÖ)” kullanılmıştır ve İran verileri için bu ölçek Farsça’ya çevrilmiştir. Araştırmanın nitel verilerinin toplanmasında, araştırmacı tarafından hazırlanan öğretmenlerin materyal kullanımları ile ilgili “Öğretmen Görüşme Formu” ve bu formun Farsça çevirisi kullanılmıştır. Türk öğretmenlerin YBÖ’ye ilişkin eğilim düzeyleri en yüksek 21 yıl ve üzeri iken, en düşük eğilim düzeyleri 16-20 yıllık mesleki kıdeme sahip öğretmenlerdir. İranlı öğretmenlerin YBÖ’ye ilişkin eğilim düzeyleri ise en yüksek 16-20 yıllık kıdemli öğretmenler iken, en düşük algı düzeyleri ise 21 ve daha fazla kıdeme sahip öğretmenlerdir. İranlı öğretmenlerin motivasyon eğilimleri, Türk öğretmenlere göre daha fazladır. Yapılan araştırmanın ikinci kısmında analizlerin gösterdiği sonuçlara göre, Türkiye ve İran öğretmenleri eşit miktarda ders kitabı, çalışma yaprağı ve yardımcı ders vi kitaplarından yararlanmaktadır ve her iki ülkenin öğretmenlerinin materyal kullanım durumuna ilişkin açıklamalarına tartışma kısmında detaylı bir şekilde yer verilmiştir. Türkiye ve İran öğretmenlerinin materyal temininde karşılaştıkları sorunları; aile ve okulların ekonomik durumu, yönetim desteği ve aile desteği olarak sıralanmaktadır. Öğretmenlerin bazıları teknolojik materyali, bazıları da eski klasik yöntemleri yani, el yapımı materyalleri tercih etmektedir. Öğretmenlerin çoğu ise her ikisinin de bir arada kullanması gerektiğinin öğrenciler ve eğitim açısından daha fazla katkı sağlayadığı konusunda hem fikirdirler.

Anahtar Kelimeler : Öğretim Materyali, YaĢam Boyu Öğrenme Eğilimi, KarĢılaĢtırmalı Eğitim