Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, EĞİTİM BİLİMLERİ ANABİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Onur Aktaş
Danışman: Yusuf Budak
Özet:
Sınıf yönetimi, çok çeşitli boyutlarda öğretmenlerin sınıf içerisinde en çok zaman, kaynak ve emek harcadığı konuların başında gelmektedir. Öğretmenler, öğrencilerin motivasyonunu ve ders başarısını artıracak ve sınıf içerisinde olumlu edimler sergilemelerine yardımcı olacak yol ve yöntemler arayışındadır. Bu noktada, oyun olmayan ortamlarda oyun elementlerinin kullanımı şeklinde tanımlanan oyunlaştırma kavramı, eğitim çevreleri için ışık olabilmektedir. Bu araştırmanın amacı, oyunlaştırma uygulaması Classcraft ile desteklenen İngilizce derslerindeki sınıf yönetimine ilişkin öğrenci görüşlerini belirlemektir. Bu çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması olarak tasarlanmıştır. Nitel verilerin desteklenmesi amacıyla bazı nicel verilerden de yararlanılmıştır. Çalışmada, yarı yapılandırılmış görüme formu kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2020 yılları arasında araştırmacının dersine katılmış ortaokul ve lise grubu 32 öğrenci oluşturmuştur. Görüşme formu aracılığıyla toplanan verilerin analizinde betimsel analiz
vi
kullanılmıştır. Veri toplama aracında 2 adet, üçlü likert tipi soru mevcut olduğundan bu maddelerin analizinde yüzde ve frekans değerlerinin yanı sıra ağırlıklı ortalama da hesaplanarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, Classcraft uygulamasının, sınıf içerisinde öğrencilerin belirli olumlu davranışları edinmesinde etkili olduğu ve olumsuz davranışlardan uzaklaşmalarına da yardımcı olduğu ortaya çıkmıştır. Benzer şekilde, Classcraft uygulamasının, sınıf içi iletişime bir çok boyutta etkisinin olumlu olduğu ve olumlu bir sınıf ortamı, diğer bir deyişle, sınıf iklimi yaratma konusunda da etkisinin bulunduğu söylenebilir. Ayrıca, öğrenciler, Classcraft uygulamasını, işbirliğini destekleyen, eğlenceli ve aynı zamanda dikkatle yaklaşılması gereken bir araç olarak yorumlamışlardır.
Anahtar Kelimeler : Oyunlaştırma, Sınıf yönetimi, Classcraft, Davranış yönetimi, Sınıf içi iletişim, Sınıf iklimi