Sosyal bilgiler öğretiminde beyin temelli öğrenme yaklaşımına uygun ortam tasarımının öğrencilerin akademik başarılarına ve derse yönelik tutumlarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: GÜLŞAH ŞERİFOĞLU HİÇYILMAZ

Danışman: SEMRA GÜVEN

Özet:

Bu araştırmada Sosyal Bilgiler öğretiminde beyin temelli öğrenme yaklaşımına uygun ortam tasarımının ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin akademik başarı ve derse yönelik tutumlarını belirlemek amaçlanmıştır. Ortam tasarlanırken eğitim teknolojileri kapsamındaki görsel - işitsel araçlardan, videolardan, sunumlardan önemli ölçüde yararlanılmıştır. Araştırmada ön test son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Çalışma 2011- 2012 eğitim- öğretim yılında Kırıkkale İli Keskin İlçesindeki Vakıfbank Ali Gaffar Okkan İlköğretim Okulu?nda, 5. sınıflarda öğrenim gören 44 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın deney grubunu 5-A şubesindeki 22 öğrenci, kontrol grubunu 5-B şubesindeki 22 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada beyin temelli öğrenme yaklaşımına uygun ortam tasarımının öğrencilerin akademik başarı ve derse yönelik tutumlarına etkisi incelenmektedir. Bu bağlamda uzman görüşleri alınarak ve madde analizi uygulanarak geliştirilen ?Başarı Testi?, Bünyamin Yurdakul tarafından geliştirilen ?Sosyal Bilgiler Dersi Tutum Ölçeği? izin alınarak ön test olarak kullanılmıştır. Deney grubunda beyin temelli öğrenme yaklaşımına uygun sınıf ortamı oluşturulmuş ve beyin temelli öğrenme yaklaşımına uygun öğretim yöntemi kullanılmıştır. Kontrol grubundaki öğrencilerle ise sınıf ortamında ve geleneksel yöntemle ders işlenmiştir. Uygulama sonunda ön test olarak kullanılan ?Başarı Testi? ve ?Sosyal Bilgiler Dersi Tutum Ölçeği? son test olarak tekrar kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 13.0 ve ITEMAN programında analiz edilmiştir. Verilere ilişkin aritmetik ortalama, bağımlı gruplar için t- testi, bağımsız gruplar için t- testi değerleri bulunmuştur. Araştırmadan elde edilen verilere göre, deney grubu lehine ön test ve son testler arasında başarı testi ve sosyal bilgiler dersi tutum ölçeğinde anlamlı farklılıklar görülmüştür. Yapılan analiz sonucunda beyin temelli öğrenme yaklaşımına uygun ortam tasarımının ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin akademik başarı ve derse yönelik tutumlarını olumlu şekilde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Bu bulgular çerçevesinde eğitim öğretimin geliştirilmesi ve ileride yapılacak çalışmalara önerilerde bulunulmuştur.