Okuma Stratejisi Kullanimi ile Ingilizce’de Okuma Özerkliğinin Ilişkisi ve Okuma Stratejisi Eğitiminin Katilimcilarin Ingilizce’de Okuma Özerkliğine Etkileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İngilizce Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: ZEYNEP YILDIZ ÇELEBİ

Danışman: Sevinç Ergenekon Emir

Özet:

Çalışmanın ana amacı okuma stratejisi kullanımı ile İngilizce’de okuma özerkliğinin ilişkisi olup olmadığını ortaya çıkarmak ve okuma stratejisi eğitiminin katılımcıların İngilizce’de okuma özerkliğine etkisi olup olmadığını belirlemektir. Çalışmada nicel yöntem kullanılmış ve katılımcıların hem strateji kullanımını hem de İngilizce okuma özerliğini ölçebilmek adına iki anketten faydalanılmıştır. Çalışma Giresun ve Karabük Üniversitelerinde toplam 184 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Tüm katılımcılar Uygulamalı İngilizce ve Çevirmenlik bölümü hazırlık sınıfı öğrencileridir. Elde edilen data SPSS Statistic 20.0 programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Sonuçlar okuma stratejisi kullanımı ile İngilizce’de okuma özerkliği arasında anlamlı bir ilişki bulunduğunu ve okuma stratejisi eğitiminin katılımcıların İngilizce’de okuma özerkliğine pozitif etkisi olduğunu ortaya koymuştur.

Anahtar Kelimeler : Okuma stratejileri, strateji eğitimi, özerklik, yabancı dil olarak İngilizce’de okuma