Okul yöneticilerinin yönetim biçimleri ile öğretmenlerin iş doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: MERVE BAŞARAN

Danışman: NEZAHAT GÜÇLÜ

Özet:

Bu araştırmanın amacı, devlet okullarındaki ortaokul okul yöneticilerinin yönetim biçimleri ile ortaokul öğretmenlerinin iş doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda, öğretmenlerin okul yöneticileri tarafından uygulanan yönetim biçimleri ile iş doyumlarına yönelik algılarının ne düzeyde olduğu, öğretmenlerin yaş, cinsiyet, kıdem düzeyi, bulunduğu okuldaki hizmet süreleri ve eğitim düzeyleri ile yönetim biçimleri düzeyleri ve iş doyumları düzeyleri arasında anlamlı farklılık oluşturup oluşturmadığı, yönetim biçimleri ile iş doyumu arasında alt ve ana boyutlar arasında anlamlı farklılık olup olmadığı incelenmiştir. İlişkisel tarama modelinde tasarlanmış araştırmanın evrenini 2015-2016 eğitim-öğretim yılında İstanbul ilinin Maltepe ilçesinde devlet ortaokullarında görev yapan 1101 öğretmen oluşturmakta, örneklemini ise bu devlet ortaokullarında görev yapan 250 öğretmen oluşmaktadır. Araştırma verilerini toplamak amacıyla Kişisel Bilgi Formu, Yönetim Biçimleri ve İş Doyumu ölçekleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda ortaokul öğretmenlerine göre okul yöneticilerinin destekçi yönetim biçimini diğer alt boyutlara göre daha yüksek düzeyde uyguladığı görülmüştür. Ortaokul öğretmenlerine göre yöneticilerin yönetim biçimi düzeyi demografik değişkenler bakımından yaş, cinsiyet, kıdem düzeyi, vi bulunduğu okuldaki hizmet süresi değişkenlerine göre anlamlı farklılık oluşturmamakta, eğitim düzeyi değişkenine göre anlamlı bir farklılık oluşturmaktadır. Lisans ve yüksek lisans mezunu öğretmenler okuldaki yönetim biçimi düzeyini, ön lisans mezunu öğretmenlere göre daha düşük düzeyde görmektedir. Ayrıca ortaokul öğretmenlerinin iş doyumu düzeyi yüksek seviye olarak bulunmuştur. Öğretmenlerin iş doyumu düzeyi demografik değişkenler bakımından yaş, cinsiyet, kıdem düzeyi değişkenlerine göre anlamlı farklılık oluşturmamakta, bulunduğu okuldaki hizmet süresi ve eğitim düzeyi değişkenlerine göre anlamlı farklılık oluşturmaktadır. Bulunduğu okuldaki hizmet süresi 12 aydan az olan öğretmenlerin iş doyumu düzeyi, hizmet süresi 1 -10 yıl arasında olan öğretmenlere göre daha düşük çıkmıştır. Ayrıca lisans ve yüksek lisans mezunu öğretmenlerin iş doyumu düzeyi, ön lisans mezunu öğretmenlerin iş doyumu düzeyine göre daha yüksek çıkmıştır. Ortaokul öğretmenlerine göre okul yöneticilerinin yönetim biçimi ile öğretmenlerin iş doyumu arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir.