Cumhuriyet Dönemi felsefe öğretim programlarının program geliştirmenin temel öğeleri kapsamında değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: EMRE ÇITAK

Danışman: AYTEN KOÇ AYDIN

Özet:

Cumhuriyet döneminde uygulanmış; 1924, 1935, 1950, 1976, 1985, 1993 ve 2009 olmak üzere yedi tane felsefe öğretim programı vardır. Program geliştirme sürecinin hedef, içerik, eğitim durumları ve ölçme-değerlendirme olmak üzere dört temel öğesi bulunmaktadır. Yapılan çalışmada, Cumhuriyet döneminde uygulanan felsefe öğretim programları bu dört öğe kapsamında ele alınıp değerlendirilmiştir. Çalışma sürecinde elde edilen dokümanlar, betimsel araştırma yönteminden faydalanılarak analiz edilmiştir. Konuyla ilgili yapılmış diğer çalışmalara bakıldığında, uygulanan felsefe programlarının yıllarında farklılıklar olduğu görülmüştür. Bu farklılığın yol açtığı karışıklık, çalışmada giderilmiş ve gerekli düzeltmeler yapılmıştır. Çalışmada, program geliştirmenin her öğesi için ayrı başlık oluşturulmuştur. Bu başlıklar altında felsefe öğretim programları detaylı olarak ele alınmış, analiz edilip değerlendirilmiştir. 1924, 1935, 1950, 1976 ve 1985 felsefe öğretim programlarının temel öğelerinde eksiklikler olduğu görülmüştür. 1993 ve 2009 felsefe öğretim programlarında temel öğelerin hepsine yer verilmiştir ancak etkili bir öğretim programı formuna erişememişlerdir. Yapılan çalışma, geçmişte uygulanmış felsefe öğretim programlarına ışık tutarak gelecekte uygulanacak yeni felsefe öğretim programlarına katkı sunabilmek amacındadır.