Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: AHSEN KAVAFOĞLU
Danışman: Kemal Baytemir
Özet:
Bu araştırmanın amacı ebeveynlerin duygu sosyalleştirme davranışları ile
öğrencilerin sosyal- duygusal- ahlaki gelişimleri, algılanan okul yaşantıları ve okulda
pozitif yaşantıları arasındaki ilişkilerin belirlenmesi ve bu değişkenlerin demografik
faktörlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Araştırma 2022- 2023 eğitim
öğretim yılında Kayseri ilinin Yahyalı ilçesinde 5. ve 6. sınıfa devam eden 301 öğrenci
(155 kız ve 146 erkek) ve öğrencilerin ebeveynlerinin (186 anne ve 115 baba)
katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada “Kişisel Bilgi Formu”, “Çocuğun
Olumsuz Duygularıyla Baş Etme Ölçeği”, “Algılanan Okul Yaşantıları Ölçeği”,
“Sosyal- Duygusal ve Ahlaki Gelişim Ölçeği” ve “Okulda Pozitif Yaşantılar Ölçeği”
kullanılmıştır. Verilerin analizi için bağımsız gruplar için t testi, korelasyon testi,
ANOVA ve geriye doğru değişken eleme metodu (Backward Elimination) ile çoklu
regresyon analizi yapılmıştır. Ebeveynlerin duygu sosyalleştirme davranışları ile
çocukların sosyal- duygusal- ahlaki gelişimlerini ve okul yaşantıları arasında ilişki
bulunmaktadır. Cezalandırıcı tepki ve duygu odaklı tepki sosyal- duygusal ve ahlaki
gelişimi yordamaktadır. Cezalandırıcı tepki ve duyguları teşvik etme algılanan okul
yaşantılarını ve okulda pozitif yaşantıları yordamaktadır. Ebeveynlerin duygu
sosyalleştirme davranışları öğrencilerin cinsiyetine göre anlamlı düzeyde
farklılaşmamaktadır, anneler daha fazla duyguları teşvik ifadeleri kullanırken babalar
daha fazla cezalandırıcı ve küçümseyici tepkiler kullanmaktadır. Bulgulara ilişkin
tartışmalar ve öneriler alanyazın kapsamında değerlendirilmiştir