Öz Düzenleme Eğitim Programının Çocukların Öz Düzenleme ve Öğrenme Becerilerine Etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Okul Öncesi Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BAHAR GÜMRÜKÇÜ BİLGİCİ

Danışman: Ümit Deniz

Özet:

Araştırma, okul öncesi dönem çocuklarına uygulanan öz düzenleme eğitimi etkinliklerinin çocukların öz düzenleme ve öğrenme becerilerine etkisinin incelendiği, nicel araştırma yöntemlerinden ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel modelin kullanıldığı bir çalışmadır. Araştırma, Kastamonu il merkezinde, 60-72 aylık çocukların devam ettiği bir anaokulunda eğitim almakta olan iki ayrı sınıfta, deney grubunda 16, kontrol grubunda 18 çocuk olmak üzere toplam 34 çocuk ve bu çocukların öğretmenlerinin katılımı ile yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak çocukların öz düzenleme becerilerini ölçmek amacıyla “4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Öz Düzenleme Becerileri Ölçeği (Öğretmen Formu)”, öğrenme davranışlarını belirlemek amacıyla “Okul Öncesi Öğrenme Davranışları Ölçeği”, çalışma grubunun aile özelliklerini belirleyebilmek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen “Demografik Bilgi Formu” ve deney grubunda yer alan çocukların öğretmeninin öz düzenleme becerisini geliştirici etkinlikler hakkındaki düşüncelerini öğrenebilmek amacıyla “Öz Düzenleme Eğitimi Etkinlikleri Uygulama Gözlem Kaydı Öğretmen Formu” kullanılmıştır. Araştırmacı tarafından geliştirilen Öz Düzenleme Eğitimi Etkinlikleri deney grubundaki çocuklara 10 hafta boyunca toplam 24 etkinlik olarak uygulanmıştır. Kontrol grubundaki çocuklara araştırma verileri toplanana kadar öz düzenleme becerisini geliştirmeye yönelik herhangi bir etkinlik uygulanmamış, normal eğitim öğretim faaliyetlerine devam etmişlerdir. Araştırma sonucunda deney ve kontrol grubu çocuklarının engelleyici kontrol, dikkat ve çalışma belleği olmak üzere öz düzenleme becerilerinin tüm alt boyutları son test puanlarında ön test puanlarına göre artış saptanmıştır. Deney grubu çocuklarının öğrenme davranışlarından yetkinlik ve motivasyon ile öğrenmeye karşı tutum alt boyutu son test puanlarında ön test puanlarına göre artış bulunurken, dikkat devamlılığı alt boyutu son test puanlarında değişiklik saptanmamıştır. Kontrol grubu çocuklarının öğrenme davranışlarının hiçbir alt boyutunda son test puanları ile ön test puanları arasında değişiklik saptanmamıştır. Uygulama sonunda, deney grubu çocuklarının kontrol grubu çocuklarına göre öz düzenleme becerileri ve öğrenme davranışlarının tüm alt boyutlarında daha yüksek beceri gösterdiği belirlenmiştir.

Anahtar Kelimeler : Öz düzenleme, öğrenme becerisi, okul öncesi eğitim