Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Büşra Güllü ÖZTÜRK
Danışman: Gülhan Güven
Özet:
AraĢtırma 48-72 aylık okul öncesi dönem çocuklarının sosyal beceri ve problem davranıĢları ile teknolojik cihaz kullanımı arasındaki iliĢkiyi incelemek amacıyla yapılmıĢtır. AraĢtırmada genel tarama modellerinden iliĢkisel tarama modeli kullanılmıĢtır. AraĢtırmanın çalıĢma grubunu 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Batman ili Merkez ilçesinde bulunan bağımsız anaokullarına devam eden 48-72 aylık 183 çocuk ve bu çocukların anne-babaları oluĢturmaktadır. AraĢtırmada ―Genel Bilgi Formu‖, ―Anaokulu ve Anasınıfı DavranıĢ Ölçeği (PKBS-2)‖, ―Okul Öncesi Çağındaki Çocukların Teknoloji Kullanımı Hakkında Ebeveyn GörüĢleri Ölçeği‖ kullanılmıĢtır. Verilerin analizinde teknolojik cihaz kullanım puanları normal dağılım göstermediği için nonparametrik testlerden ―Mann-Whitney U‖ ve ―Kruskall-Wallis H‖ testi kullanılmıĢtır. Okul öncesi dönem çocuklarının teknolojik cihaz kullanımı ile sosyal beceri ve problem davranıĢları arasındaki iliĢkiyi belirlemek amacıyla ―Spearman Rho Korelasyon Katsayısı‖ belirlenmiĢtir. AraĢtırmada çocukların teknoloji kullanımları arasında 5 yaĢ grubunda, ebeveyn yaĢına göre 36-45 yaĢ grubunda ve ilk defa teknolojik cihazları kullanmaya baĢlama ayına göre 12 ve 24. ay gruplarında anlamlı farklılık görülürken; çocuk cinsiyeti, ebeveyn cinsiyeti, öğrenim durumu, kardeĢ sayısına göre anlamlı farklılık görülmediği sonucuna ulaĢılmıĢtır. Çocukların sosyal becerileri ilk defa teknolojik cihazları kullanmaya baĢlama ayına göre 12. ay ve 60-72 ay grubunda anlamlı farklılık gösterdiği sonucuna ulaĢılmıĢtır. Çocukların problem davranıĢları ilk defa teknolojik cihazları kullanmaya baĢlama ayına göre anlamlı farklılık göstermemektedir. Ayrıca çocukların teknoloji kullanımı ile sosyal beceri düzeyleri arasında anlamlı, pozitif yönde ve düĢük düzeyde iliĢki; teknoloji kullanımı ile problem davranıĢ düzeyleri arasında anlamlı olmayan, pozitif vii yönde ve düĢük düzeyde iliĢki; sosyal beceri ölçeği ile problem davranıĢ düzeyleri arasında anlamlı, pozitif yönde ve düĢük düzeyde iliĢki olduğu saptanmıĢtır. Yapılacak araĢtırmaların Ģehir merkezinde yer alan okullar ve kırsalda bulunan okullarda eğitime devam eden çocuklar dahil edilerek karĢılaĢtırmalı bir araĢtırma olarak yapılması önerilebilir.
Anahtar Kelimeler : Okul Öncesi Eğitim, Sosyal Beceri, Problem DavranıĢ, Teknolojik Cihaz