CFRP i̇le beton yüzeyler arasindaki̇ geri̇lme aktarim mekani̇zmalarinin deneysel ve anali̇ti̇k olarak i̇ncelenmesi̇


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: ÇELEBİ MERTOĞLU

Danışman: ÖZGÜR ANIL

Özet:

Bu çalışma kapsamında çatlaksız, eğilme çatlağı ile kesme çatlağına sahip beton yüzeyine yapıştırılan ankrajlı ve ankrajsız CFRP şeritler ile yüzey arasındaki birim şekil değiştirme dağılımı ve bond-slip modeli ile ilgili bir araştırma yapılmıştır. Ankrajsız ve ankrajlı CFRP şeritlerin davranışları ile eğilme ve kesme çatlağına sahip beton yüzeylerine yapıştırılmış CFRP şeritlerin davranışları karşılaştırılarak ankrajlı CFRP şeritler için yeni bir bond-slip modeli önerilmiştir. Ayrıca CFRP şeritlerdeki birim deformasyon dağılımı ile ilgili yorumlar yapılmıştır. Çalışmada incelenen temel değişkenler beton yüzeyindeki çatlak tipi ve sayısı, CFRP şerit genişliği, CFRP şerit yapıştırma boyu ve ankraj sayısıdır. Ayrıca ankrajsız referans elemanları da test edilerek çatlaklı ve ankrajlı deney elemanları ile karşılaştırılmıştır. Deneysel çalışmada 50 ve 100 mm CFRP şerit genişlikli, 200 ve 280 mm yapıştırma boyuna sahip, 1, 2, 3 ankrajlı, 1, 2 kesme ve eğilme çatlağına sahip ve ankrajsız referans elemanları olmak üzere toplam 30 deney elemanı test edilmiştir. Deney elemanlarının yük-deplasman grafikleri ve birim deformasyon dağılımları ölçülerek yorumlanmıştır. Deney elemanlarının dayanımları, başlangıç rijitlikleri ve enerji tüketim kapasiteleri değerlendirilerek ankrajlı, ankrajsız ve çatlaklı beton yüzeylerindeki CFRP şeritlerin davranışları birbiriyle karşılaştırılmıştır. Ayrıca ankrajlı CFRP şeritler için yeni bir bond-slip modeli önerilmiştir. CFRP şerit genişliği ve yapıştırma boyu arttıkça dayanım, rijitlik ve enerji tüketim kapasitleri de artmıştır. Ankraj sayısındaki artış sonucunda deney elemanlarının dayanım, rijitlik ve enerji tüketim değerleri de artmıştır. Yeni önerilen bond-slip modelinde ankrajların olması, ankrajsız standart bond-slip modellerine göre yükün azalan bölümünde değişime neden olmuştur.