Ulaştırma sistemi erişebilirliğinin alışverış merkezleri üzerindeki etkileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: KAVE ARIAN KHAH

Danışman: MUSTAFA KÜRŞAT ÇUBUK

Özet:

Bu çal ışmada ulaş ım sisteminin erişebilirliği, al ışveriş merkezleri üzerindeki etkisi ve ulaş ım sisteminin al ışveriş merkezlerinin müşterilere göre kolay erişime sebep olup olmadığ ı incelenmiştir. Son y ıllarda Türkiye'deki al ışveriş merkezlerinin say ıs ın ın h ızla artmas ı günümüzün tartış ılan önemli konularından olmuştur. Yeni perakendecilik formatı yeni fırsatlar ve de zorluklar getirmektedir. Türkiye'de bir al ışveriş merkezi geliştirebilmek için sistematik profesyonel erişilebilirlik modelleri ve al ışveriş merkezlerine ait uygun otopark yerleri tasarlanıp ve uygulanmal ıdır. Al ışveriş merkezi inşa edilmesi ve sürdürülebilir bir sanayi olarak geliştirilmesinde ortaya ç ıkabilecek riskler nas ıl azalt ılabilir, ulaş ım sistemlerine erişilebilirlik al ışveriş merkezlerini nas ıl etkileyecektir; gibi sorular ın cevapland ırılmas ı büyük önem taş ımaktad ır. Al ışveriş merkezi geliştirme kavramında, erişebilirlik ve ulaştırma sistemi modları en önemli rollere sahiptirler. Al ışveriş merkezlerinin ulaş ılabilirliğinin geliştirilmesi amac ıyla Ankara'da üç al ışveriş merkezinin erişilebilirliği ile ulaş ım sistemlerinin durumları incelenmiştir. Bu doğrultuda bu merkezlere farkl ı ulaş ım sistemleriyle ulaşan müşterilerin say ılar ı karş ılaştırılmış ve yeni bir yöntem ile ulaş ım sistemlerine erişilebilirliğin önemi aç ıklanmaya çal ış ılmıştır. Tez kapsamında al ışveriş merkezlerinin erişilebilirlik problemlerine yönelik detayl ı araştırma gerçekleştirilmiştir. Bu çal ışman ın sunucuna göre görülmektedir ki iyi bir yer'de konumlanan, mesafesi kent merkezine uzak olmayan ve ulaş ım sistemine erişilebilirliği rahat olan al ışveriş merkezinde müşteriler daha fazla zaman geçirmektedirler ki bu da daha fazla al ışveriş anlamına gelmektedir. Bu kapsamda ilgili kurumların iyi bir ulaş ım altyap ı sistemi planlamas ı gerekmektedir. Bunun yan ı s ıra al ışveriş merkezi işletmecileri, yer seçimlerini bölgenin nüfus say ıs ı ve sosyo-ekonomik durumuna göre ele almal ı ve ulaştırma sistemlerinin etkinliğini ortaya koyabilecek iyileştirme seçeneklerini gözden geçirmelidir.