Türkülerin makam öğretimine etkilerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: HATİCE UĞUR

Danışman: SALİH AKKAŞ

Özet:

Bu araştırmada, Türk Halk Müziği türkü örnekleri ile yapılan çalışmaların makam öğretimine etkisi araştırılmıştır. Araştırma sürecinde, Güzel Sanatlar ve Spor Liseleri 9. Sınıf öğrencilerinin, müziksel işitme okuma ve yazma dersinde yer alan makamları işitsel olarak öğrenmelerinde türkü örnekleri ile yapılan çalışmanın ne derece etki sağlayacağı incelenmiştir. Araştırmanın evrenini Ankara Anadolu Güzel Sanatlar ve Spor Lisesi, örneklemini ise deney grubunu oluşturan on iki öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada, 9. sınıf müzik bölümü öğrencilerinin oluşturduğu on iki öğrenciden oluşan deney grubu ile makamların işitsel olarak kavranmasında türkülerin etkisini araştırmak amacıyla çalışmalar yapılmış ve elde edilen sonuçlara dayalı olarak ortaya konulan bulgular ve yorumlar değerlendirilerek öneriler sunulmuştur. Araştırmanın sonucuna göre; Türkü örnekleri ile yapılan çalışmanın, hüseyni, hicaz ve kürdi makamlarının işitsel olarak kavranmasında büyük ölçüde yarar sağladığı, müziksel işitme okuma dersi müfredatında, solfej ve ezgi örneklerinin yanında türkü örneklerine de yer verilmesinin öğrencilere bu anlamda yarar sağlayacağı öngörülmüştür.