Sağlık kuruluşlarında sosyal medya pazarlama faaliyetleri ile memnuniyet, marka güveni ve marka sadakati arasındaki ilişkinin belirlenmesine yönelik bir alan çalışması


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Alper Güzel

Danışman: DİLAVER TENGİLİMOĞLU

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Sosyal medya son yıllarda hem tüketiciler hem de işletmeler tarafından yaygın şekilde kullanılmaya başlamış ve işletmelere pazarlama faaliyetlerini yürütmek, markalarını güçlendirmek ve tüketiciler ile iletişim kurabilmek için önemli fırsatlar sunmuştur. Bu yeni medya, farklı sektörlerde faaliyet gösteren işletmeler kadar sağlık kuruluşlarının da ilgisini çekmiştir ve sağlık kuruluşları, çeşitli sosyal medya sitelerinde markaları ile ilgili kurumsal sayfalar oluşturarak, hem pazarlama hem de kurumsal iletişim faaliyetlerini bu yeni mecralara kaydırmıştır. Bu mecralarda yer alan sağlık kuruluşlarını takip eden tüketiciler de bu sayfaları takip ederek çeşitli faydalar sağlamaktadır. Bu çalışmanın amacı, sağlık kuruluşlarına ait sosyal medya sitelerini takip eden bireylerin bu siteleri takip ederek algıladıkları faydalar, bu siteleri takip etmekten duydukları memnuniyet, marka güveni ve marka sadakati arasındaki ilişkileri incelemek ve algılanan faydalar, sosyal medya sitesinden memnuniyet ve marka güveninin marka sadakatine olan doğrudan ve dolaylı etkilerini belirlemektir. Araştırma Anadolu Sağlık Merkezi, Kudret Göz Hastanesi ve Memorial Sağlık Grubu kurumsal Facebook sayfaları üzerinde gerçekleştirilmiştir. Veri toplam aracı olarak elektronik anket formu kullanılmıştır ve veriler sosyal medya yolu ile toplanmıştır. Araştırmaya toplam 443 kişi katılmıştır. Araştırmada algılanan faydalar, sosyal medya sitesinden memnuniyet, marka güveni ve marka sadakati boyutları arasındaki ilişkileri incelemek için doğrulayıcı faktör analizi yapılmış, marka güveni ve memnuniyetin dolaylı etkilerini incelemek için de regresyon analizi yönteminden yararlanılmıştır. Sonuç olarak algılanan faydalar, sosyal medya sitesinden memnuniyet, marka güveni ve marka sadakati arasında pozitif yönlü istatistiksel olarak ileri düzeyde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Ayrıca marka güveni ve sosyal medya sitesinden memnuniyetin marka sadakati üzerinde dolaylı etkilerinin olduğu saptanmıştır. Sonuç olarak, sağlık kuruluşları, sosyal medya tabanlı marka topluluklarını cazip hale getirmek ve tüketicilere daha fazla fayda sağlayarak marka güvenini ve sadakatini arttırmak istiyorsa, sosyal medya üzerindeki varlıklarını ve faaliyetlerini geliştirmelidir.