20. yüzyıl başlarında Bursa'da eğitim öğretim faaliyetleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İsmail Girgin

Özet:

20. Yüzyıl Başlarında Bursa'da Eğitim Öğretim Faaliyetleri adlı tezimizin amacı, Osmanlı Devleti'nin 19. yüzyıldaki modernleşme sürecinde, eğitim öğretim alanında Bursa'nın yerini tespit etmek ve bu konuda istatistikî bilgiler vermektir. Çalışmamız 20. yüzyılın başı ile sınırlandırılmıştır. Tezimizin ana kaynağını Hudâvendigâr Vilâyeti Salnâmeleri, Maârif Salnâmeleri ve Devlet Salnâmeleri oluşturmaktadır. Salnâmelerden elde edilen bilgiler, arşiv belgeleri ve telîf eserlerle takviye edilerek desteklenmeye çalışılmıştır. 20. yüzyıl başlarında Bursa Sancağı'nda (yıllara göre değişmekle birlikte); 1 Vilâyet Maârif İdaresi ve merkeze bağlı Mudanya, Mihaliç, Adranos, Kirmasti, Gemlik ve Pazarköy kazalarında birer maârif şubesi, 654'ü eski usûl 33'ü yeni usûlde olmak üzere toplam 687 ibtidâî mektebi, Bursa Sancağı ile bağlı kaza ve bucaklarda 9 Rüşdiye, 1 İnas (kız) Rüşdiyesi, 1 Mülkî İdâdî, 1 Askerî İdâdî, 1 Dârülmuallimîn, 33 Medrese, 1 Sanâyi Mektebi, 1 Zirâat Mektebi, 1 Harîr Dârüttalîmi, 1 Harîr Dârüttahsîli, 1 Hadîka-i İrfân ile gayrimüslimlere ait 3 İdâdî, 36 Rüşdiye ve 151 İbtidâiye mektebi bulunmaktadır. Ayrıca 1 Amerikan Mektebi, 3 Fransız Mektebi ve 1 de Rus Mektebi mevcuttur.