Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2015
Öğrenci: SEYHAN SARITAŞ
Danışman: İSMAİL KARAKAYA
Özet:Bu araştırmada, rutin olmayan matematik problemi çözme becerilerinin değerlendirilmesi amacıyla hazırlanan performans görevlerinin dereceli puanlama anahtarıyla öz, akran ve öğretmen puanlamaları çok yüzeyli Rasch ölçme modeli ile incelenmiştir. Araştırma sürecinde öz, akran ve öğretmen puanlarının FACET analizi ile değerlendirilmesi ve öz ile akran puanlamalarının öğretmen puanlarına göre farklılaşma durumu incelenmiştir. Araştırmanın ilk aşamasında, 2014-2015 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Ankara ilinde bir devlet okulunda öğrenim gören iki şube olmak üzere 75 altıncı sınıf öğrencisine ilk iki haftası eğitim ve deneme haftası olmak üzere toplamda altı hafta süresinde dört performans görevi uygulanmıştır. Belirtilen 75 öğrenciden üç uygulamanın tamamına katılamayan 18 kişi analizden çıkarılmıştır. Kalan 57 öğrencinin üç performans görevindeki performansları, analitik dereceli puanlama anahtarı ile öz, akran ve üç öğretmen tarafından puanlanmıştır. Araştırmanın ikinci aşamasında, devamındaki üç hafta uygulanan performans görevlerinden elde edilen puanların güvenirliğine ilişkin güvenirlik katsayısı her uygulama için ayrı bir şekilde kestirilmiştir. Bu uygulamalara ait veriler yüzey olarak; öğrenci, aşama, puanlayıcı türü ve yapay (dummy) yüzey olarak puanlayıcı yüzeyi tanımlanmış, her yüzeye ilişkin güvenirlik istatistikleri kestirilmiştir. Devamında ise üç uygulamaya ilişkin performans görevi puanlamaları birleştirilmiş ve görev beşinci yüzey olarak tanımlanmıştır. Dolayısıyla tüm veri setinde öğrenci, aşama, puanlayıcı türü, puanlayıcı ve görev olarak beş yüzeye ilişkin güvenirlik kestirimleri hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda, üç hafta uygulanan performans görevinden elde edilen puanlamaların çok yüzeyli Rasch ölçme modeline göre elde edilen güvenirlik katsayılarının her bir uygulama için yüksek olduğu görülmüştür. Tüm veride görev yüzeyi de tanımlanarak üç uygulamaya ait öz, akran ve öğretmen puanlamalarının FACET ile analizi sonucunda yine yüksek güvenirliğe sahip olduğu görülmüştür. Puanlayıcı türü olarak öz, akran ve öğretmen puanlamalarının katılık/cömertliği ise haftalara göre farklılaşma gösterdiği görülmüştür. Genel olarak öz puanlayıcının en cömert, öğretmenin ise katı puanlayıcı olduğu görülmüştür. Akran puanlayıcının katılık/cömertliği ise birinci uygulamadan üçüncü uygulamaya doğru öğretmen puanlayıcıların katılık/cömertliğine yaklaştığı gözlenmiştir.