Keman Eğitimi Öğrenme Stratejileri Ölçeğinin Geliştirilmesi Ve Öğrenme Stratejileriyle Desenlenmiş Etkinliklerin Öğrencilerin Öğrenme Stratejilerini Kullanmalarına Ve Keman Performanslarına Etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Müzik Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞENOL AFACAN

Danışman: Şeyda Çilden

Özet:

Bu çalışma, güzel sanatlar liseleri müzik bölümü keman eğitimi derslerinde öğrenme stratejilerinin öğrenciler tarafından kullanılma durumlarını belirlemek için geçerliliği ve güvenirliliği saptanmış bir ölçme aracı geliştirmek, öğrenme stratejileri ile desenlenmiş etkinlikler aracılığı ile yapılan keman eğitimi derslerinin öğrencilerin öğrenme stratejilerini kullanmalarına ve keman performanslarına olan etkisini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Çalışma iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümü güzel sanatlar liselerinin müzik bölümü öğrencilerinin keman eğitimi öğrenme stratejilerini kullanma durumlarını belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmek amacıyla yapılan “ölçek geliştirme” bölümü; ikinci bölümü ise; keman eğitiminde öğrenme stratejileri ile desenlenmiş etkinliklerin Neşet Ertaş Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Bölümünde öğrenim gören 11. sınıf keman öğrencilerinin öğrenme stratejilerini kullanma ve keman performanslarına etkisini incelemek amacıyla yapılan deneysel çalışmadan oluşmaktadır. Çalışma bir bütün olarak nicel araştırma modelleri üzerine desenlenmiştir. Çalışmanın ilk bölümü genel tarama modeli, ikinci bölümü ise, ön-test ve son-test kontrol gruplu seçkisiz desen şeklindedir. Öğrencilerin denklikleri incelendikten sonra, yansız atama yöntemiyle (random) deney grubu (n=6) ile kontrol (n=6) grubu oluşturulmuştur. Çalışma modeline dayalı olarak deney grubuna, 12 haftalık öğrenme stratejilerine göre hazırlanan keman dersi öğretim programı uygulanırken, kontrol grubuna ise 2016 yılında yayınlanan MEB müfredatında yer alan programa göre öğretim yapılmıştır. Çalışmanın birinci bölümünün evrenini Türkiye’nin güzel sanatlar liseleri müzik bölümünde öğrenim gören 11. ve 12. sınıf keman öğrencileri; örneklemini, Türkiye’nin 32 ilinde bulunan güzel sanatlar liseleri

müzik bölümünde öğrenim gören 11. ve 12. sınıf keman öğrencilerinden toplam 391 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmanın ikinci bölümünün evrenini 2017-2018 eğitim öğretim yılında Kırşehir İli Neşet Ertaş Güzel Sanatlar Lisesi müzik bölümünde öğrenim gören keman öğrencileri, örneklemini ise aynı okulun 11. sınıfında öğrenim gören 12 keman öğrencisi oluşturmaktadır. Öğrencilere veri toplama araçları olarak “Kişisel Bilgi Formu, Keman Eğitimi Öğrenme Stratejileri Ölçeği, Keman Eğitiminde Öğrenme Stratejileri ile Desenlenmiş Etkinlikler, Performans Değerlendirme Gözlem Formu ve Yazılı Sınav Soruları” uygulanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde, “Alt-üst grup ortalamaları farkına dayalı madde analizi”, “Faktör analizi”, “Güvenirlik analizi”, “Betimsel analiz”, “Wilcoxon işaretli sıralar testi” ile ilişkisiz ölçümler için “Mann Whitney-U” testi yapılmıştır. Verilerin analiz edilmesiyle elde edilen sonuçlarda, deney grubu öğrencilerinin keman eğitimi öğrenme stratejilerini kullanma durumlarının ön-testte “Nadiren” olduğu ve son-testte bu durumun “Sık sık” olarak değiştiği, kontrol grubu öğrencilerinin ise keman eğitimi öğrenme stratejilerini kullanma durumlarının ön-testte “Nadiren” olduğu ve son-testte bu durumun değişmediği görülmüştür. Deney grubu öğrencilerinin “cinsiyetlerine”, “keman dersine çalışmaya ayırdıkları haftalık zaman dilimine”, “keman dersine çalışma zamanını planlama”, “keman dersi için okul dışında destek alma” gibi durumlarına göre öğrenme stratejilerini kullanma durumlarında anlamlı farklılık bulunmuştur. Buna karşılık “ailede müzik eğitimcisi ya da müzikle ilgilenen bir bireyin bulunma durumuna” göre öğrenme stratejilerini kullanma durumlarında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin keman performansları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık olduğu bulunmuştur.

Anahtar Kelimeler : Keman eğitimi, keman eğitimi öğrenme stratejileri ölçeği, öğrenme stratejileri, keman performansı