Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2012
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: İbrahim Çelik
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Günümüzde gelişmiş teknoloji sayesinde kendini daha da geliştiren reklamcılık, artan rekabet ortamında ayakta kalabilme mücadelesi veren işletmelerin, firmaların vazgeçilmez bir aracı haline gelmiştir. Bu rekabet ortamında ürünlerin, hizmetlerin daha fazla tüketiciye ulaşması noktasında pek çok reklamda etik ilkeler ihlal edilmiştir. Bu çalışmada, etik kavramı bağlamında reklam etiği ve televizyon reklamlarındaki etik dışı unsurlar açıklanmaya çalışılmış ve televizyon reklamlarında karşılaşılan etiğe aykırı durumlar tartışılmıştır. Ayrıca Türkiye örneğinde reklamların değerlendirildiği çalışmada, reklamlarda hangi etik öğelerin önemli olduğu ve bu öğelerin reklamlarda nasıl yer aldığı ortaya konulmuştur. Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda bazı önerilerde bulunarak, televizyon reklamlarında karşılaşılan etik sorunların azaltması amaçlanmıştır. Bu çalışmada Medya Takip Merkezi'nden alınan veriler doğrultusunda 1 Ocak 2010-31 Aralık 2010 zaman aralığında 12 ay süreyle televizyonda yayınlanan reklamlar içinden yirmi reklam göstergebilim çözümleme yöntemi ile analiz edilmiş ve analiz sonucunda reklamlarda kadın ve çocuklarının kullanımının yaygın olduğu, haz, tutku, gibi unsurlar ile korku teması işlenerek insanların tüketime teşvik edildiği ve tüketicilerin aldatıldığı ve/veya yanıltıldığı gibi etik dışı unsurların kullanımı tespit edilmiştir.