Ortaokullarda beden eğitimi öğretmenine ilişkin metaforik algılar


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: TUĞÇE KARAŞAHİNOĞLU

Danışman: EKREM LEVENT İLHAN

Özet:

Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi öğretmeni kavramına ilişkin algılarını metaforlar ve çizimler yoluyla ortaya çıkarmaktır. Nitel olarak desenlenen bu araştırmada olgubilim modeli ve amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitleme örneklemesi kullanılmıştır. Araştırma grubunu Ankara il merkezindeki ortaokullarda 2014-2015 eğitim ve öğretim yılında öğrenim görmekte olan 547 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma verileri öğrencilerin "beden eğitimi öğretmeni . benzer; çünkü .." cümlesini tamamlamaları ve beden eğitimi öğretmeni kavramına ilişkin düşüncelerini yansıtan bir resim çizmeleri yoluyla elde edilmiştir. Araştırma verileri içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde sırasıyla adlandırma, eleme, kategori geliştirme, geçerlik ve güvenirliğin sağlanması, elde edilen metaforların frekanslarının hesaplanması ve yorumlanması ve yapılan çizimlerinin incelenmesi aşamaları takip edilmiştir. Verilerin analizi kapsamında yapılan eleme ve kategori geliştirme aşamalarında uzman görüşüne de başvurulmuştur. Verilerin analizi sonucunda; öğrencilerin ürettikleri metaforlar ve yaptıkları çizimler ortak özelliklerine göre 24 kategori altında toplanmıştır. Sonuç olarak; üretilen metaforların ait olduğu kavramsal kategoriler incelendiğinde, öğrencilerin en çok "sinirli bir insan olarak beden eğitimi öğretmeni" (f=74, %15,81), "sportif bir insan olarak beden eğitimi öğretmeni" (f= 50, %10,68), "iyi bir insan olarak beden eğitimi öğretmeni" (f=43, %9,19) ve "fiziksel güç unsuru olarak beden eğitimi öğretmeni" (f=37, %7,91) kategorilerine ait metafor ürettikleri görülmüştür. Yapılan çizimlerin kavramsal kategorileri incelendiğinde ise, öğrencilerin en çok "sinirli bir insan olarak beden eğitimi öğretmeni" (f=54, %10,87), "öğretici olarak beden eğitimi öğretmeni" (f=51, %10,26), "sevgi unsuru olarak beden eğitimi öğretmeni" (f=44, %8,85) ve "olumsuzluk unsuru olarak beden eğitimi öğretmeni" (f=37, %7,44) kategorilerine ait çizimler yaptıkları görülmüştür. Öğrencilerin beden eğitimi öğretmeni algıları ile araştırma kapsamında incelenen değişkenler arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır.