Sekizinci sınıf Türkçe dersi ortak sınavı sorularının öğretim programına göre değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: OSMAN KÜRŞAT YORGANCI

Danışman: FAHRİ TEMİZYÜREK

Özet:

Bu çalışma, Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş'te 8. sınıflara uygulanan Ortak Sınav Türkçe sorularının İlköğretim Türkçe Dersi (6, 7, 8. Sınıflar) Öğretim Programı'yla örtüşme düzeyini, uygunluğunu ve programda belirtilen kazanımları ne derece ölçtüğünü belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada "Madde Kökü Tarama" ve "Anket" yöntemleri kullanılmıştır. "TEOG Ortak Sınavı Türkçe Testi'nde yer alan sorular, İlköğretim Türkçe Dersi (6, 7, 8. Sınıflar) Öğretim Programı'nda belirtilen kazanımları (bilgi, beceri, davranış ve alışkanlıkları) ölçme konusunda yeterli midir?" sorusu çalışmamıza temel teşkil etmiştir. Çalışmamızın ana problemini oluşturan bu sorunun cevabını bulabilmek için örneklemimizi oluşturan 28 Nisan 2014 8. Sınıf II. Dönem Türkçe Dersi Ortak Sınavı A Kitapçığı'nda bulunan 20 sorunun tamamı İlköğretim Türkçe Dersi (6, 7, 8. Sınıflar) Öğretim Programı'nda belirtilen öğrenme alanı amaç ve kazanımlarıyla tek tek karşılaştırılmış, bu soruların programda belirtilen hangi öğrenme alanı ve kazanımlarla örtüştüğü ve ne düzeyde örtüştüğü belirlenmiştir. Elde edilen sonuçların test edilmesi için Ankara ili ve ilçelerindeki ortaokullarda görev yapmakta olan ve uzman grubunu temsil eden 20 Türkçe öğretmeninin bir anket yardımıyla düşünceleri alınmıştır. Uzman grubunu oluşturan öğretmenler, kendileri için hazırlanmış olan anketlerde verilen bir kazanım ve o kazanımla örtüştüğü, o kazanımı ölçtüğü düşünülen bir soruyu incelemişler; "Evet, bu soru, bu kazanımı ölçmektedir.", "Bu soru, bu kazanımı kısmen ölçmektedir.", "Hayır, bu soru, bu kazanımı ölçmemektedir." seçeneklerinden birini işaretleyerek düşüncelerini belirtmişlerdir. Sayısal ifadelere dönüştürülen öğretmen görüşleri tablolara yansıtılmış, tablolar yardımıyla analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda, çoktan seçmeli testlerin yapısından; çoktan seçmeli testlerin Türkçe Dersi Öğretim Programı'nda belirtilen öğrenme alanları (Dinleme/İzleme, Konuşma, Okuma, Yazma) ve Dil Bilgisi kazanımlarını tamamen ölçmede tek başına yeterli ve uygun bir ölçme aracı olmadığından; sınavdaki madde (soru) sayısı (20) sınırlılığının ve her bir maddenin yalnız bir kazanımı ölçmesi gerektiği genel geçer ölçme kuralının doğal bir sonucu olarak programda belirtilen 194 kazanımın tamamının 20 madde ile ölçülemeyeceğinden 28 Nisan 2014 8. Sınıf II. Dönem Türkçe Dersi Ortak Sınavı sorularının İlköğretim Türkçe Dersi (6, 7, 8. Sınıflar) Öğretim Programı'nda belirtilen kazanımları ölçmede yetersiz kaldığı anlaşılmıştır. İlköğretim Türkçe Dersi (6, 7, 8. Sınıflar) Öğretim Programı ile öğrencilere Dinleme/İzleme, Konuşma, Okuma, Yazma öğrenme alanı ve Dil Bilgisi kazanımlarının verilmesi, kazandırılması hedeflenmektedir. Bu sebeple öğrencilerin Türkçe dersi akademik başarılarını, programda belirtilen kazanımların ne kadarını edindiklerini tam olarak ve yeterli düzeyde ölçebilmek; ya dört öğrenme alanı ve Dil Bilgisi kazanımlarını tam ve yeterli düzeyde, tek başına ölçebilecek bir ölçme aracı geliştirmekle ya da her öğrenme alanı ve Dil Bilgisi için, bu öğrenme alanları ve Dil Bilgisi kazanımlarını ayrı ayrı, tam ve yeterli seviyede ölçebilecek birden fazla ölçme aracı tercih etmekle mümkün olabilir.