Dramanın Yabancı Dil Konuşma Kaygısı Üzerine Etkisinin Öğrencilerin Bakış Açısına Göre İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, YABANCI DİLLER EĞİTİMİ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: GÜRŞEN SARIALTIN

Danışman: Bena Gül Peker

Özet:

Yabancı dil öğrenme süreci, öğrencilerin yalnız bilişsel yönüyle değil, aynı zamanda psikolojileri ile de ilgili bir konudur. Öğrencilerin motivasyonu, özgüveni ve kaygı durumu akademik başarıları üzerinde önemli bir role sahiptir. Konuşma kaygısı, yabancı dil öğretmenleri ve öğrencileri için ciddi sorunlardan biri haline gelmiştir. Bu nedenle, bu çalışma dramanın yabancı dil konuşma kaygısı üzerine etkisini öğrencilerin bakış açısına göre incelemeyi amaçlamaktadır. Ayrıca, yabancı dil öğrenme sürecinde dramanın öğrencilerin konuşma becerisine katkısı olup olmadığını ortaya çıkarmak hedeflenmektedir. Bu çalışmanın katılımcıları Kocaeli’de yer alan bir mesleki ve teknik anadolu lisesinde öğrenim gören 22 öğrencidir. Araştırma 2018-2019 eğitim-öğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Çalışmada veri elde etmek amacıyla hem nitel hem nicel yöntemler kullanılmıştır. Öğrencilerin kaygı düzeylerini ölçmek için 1986’da Horwitz, Horwitz ve Cope tarafından geliştirilen Yabancı Dil Sınıf İçi Kaygı Ölçeği’nden faydalanılmıştır. Ancak çalışma yabancı dil konuşma kaygısı ile ilgili olduğu için ölçeğin 18 maddesi kullanılmıştır. Konuşma kaygısını öğrencilerin bakış açısına göre yansıtmak amaçlandığından öğrencilerin drama etkinliklerine dair dil öğrenme deneyimlerini detaylıca ortaya çıkarmak için, açık uçlu anket, sınıf günlükleri, genel değerlendirme formu ve gözlem gibi nitel ölçme araçlarından da yararlanılmıştır. Ayrıca, dramanın öğrencilerin başarısı üzerindeki etkisini incelemek amacıyla öğrencilere başarı testi uygulanmıştır. Araştırma sonuçları, dramanın kullanımının öğrencilerin konuşma kaygılarını azaltma ve akademik performanslarını geliştirme açısından yabancı dil öğrenme sürecine katkı sağladığını ortaya çıkarmıştır.

Anahtar Kelimeler : Drama, yabancı dil öğrenme, konuşma kaygısı