Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: FATMA TUĞÇE KURT
Danışman: Hatice Bekir
Özet:
Bu araştırma ana sınıfına devam eden çocukların trafik farkındalığının incelenmesi
amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini İstanbul Sancaktepe ilçe merkezinde Millî
Eğitim Bakanlığı’na (MEB) bağlı ilkokulların bünyesinde bulunan ana sınıflarına devam
eden normal gelişim gösteren 63-76 aylık çocuklar oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma
grubunu, ana sınıflarına devam eden 63-76 aylık çocuklar arasından tesadüfi olarak seçilen
250 çocuk ve öğretmenleri oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak; çocuklara
ilişkin kişisel bilgileri ve çocukların ailelerinin sosyoekonomik düzeyini belirlemeye
ilişkin bilgileri toplamak amacıyla Genel Bilgi Formu ve çocukların trafik farkındalıklarını
incelemek amacıyla Aral vd (2016) tarafından ana sınıfı ve birinci sınıfa devam eden
çocuklar için geliştirilen, geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan Trafik Bilinci
Değerlendirme Ölçeği-Çocuk Formu ve Trafik Bilinci Değerlendirme Ölçeği-Öğretmen
Formu kullanılmıştır. Ölçeklerden elde edilen veriler istatistik programı kullanılarak analiz
edilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde, çalışmaya katılan çocukların Trafik Bilinci
Değerlendirme Ölçeği-Çocuk Formu ve Trafik Bilinci Değerlendirme Ölçeği-Öğretmen
Formundan aldıkları puanlar için betimsel istatistikler hesaplanmıştır. Çocukların Trafik
vi
Bilinci Değerlendirme Ölçeği-Çocuk Formu ve Trafik Bilinci Değerlendirme ÖlçeğiÖğretmen Formundan aldıkları puanların demografik değişkenlere göre anlamlı farklılık
gösterip göstermediğini belirlemek için non-parametrik testler kullanılmıştır. Buna göre iki
farklı grubun karşılaştırılmasında Mann Whitney U testi kullanılırken, ikiden fazla grubun
karşılaştırılmasında Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Kruskal Wallis H testinin anlamlı
olduğu durumlarda, hangi gruplar arasında anlamlı farklılığın olduğunu belirlemek için
Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Çocukların Trafik Bilinci Değerlendirme ÖlçeğiÇocuk Formu ile Trafik Bilinci Değerlendirme Ölçeği-Öğretmen Formu puanları arasında
anlamlı bir ilişki olup olmadığını belirlemek için ise iki ölçek toplam puanları arasında
Spearman korelasyon katsayısı (𝑟𝑠
) hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda çocukların trafik
farkındalık düzeyinin ortanın üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Trafik farkındalık düzeyi
üzerinde cinsiyet ve yaşın anlamlı bir fark yaratmadığı; kardeş sayısı, doğum sırası, anne
baba öğrenim düzeyi, anne babanın arabayı kullanma durumu ve ailenin sosyoekonomik
düzeyinin ise çocukların trafik farkındalıklarında anlamlı bir etkisinin olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Ayrıca çocukların Trafik Bilinci Değerlendirme Ölçeği-Çocuk Formu puanları
ile Trafik Bilinci Değerlendirme Ölçeği-Öğretmen Formu puanları arasında pozitif yönde
ilişki olduğu tespit edilmiştir.