Ana Sınıfına Devam Eden Çocukların Trafik Farkındalığının İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FATMA TUĞÇE KURT

Danışman: Hatice Bekir

Özet:

Bu araştırma ana sınıfına devam eden çocukların trafik farkındalığının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini İstanbul Sancaktepe ilçe merkezinde Millî Eğitim Bakanlığı’na (MEB) bağlı ilkokulların bünyesinde bulunan ana sınıflarına devam eden normal gelişim gösteren 63-76 aylık çocuklar oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu, ana sınıflarına devam eden 63-76 aylık çocuklar arasından tesadüfi olarak seçilen 250 çocuk ve öğretmenleri oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak; çocuklara ilişkin kişisel bilgileri ve çocukların ailelerinin sosyoekonomik düzeyini belirlemeye ilişkin bilgileri toplamak amacıyla Genel Bilgi Formu ve çocukların trafik farkındalıklarını incelemek amacıyla Aral vd (2016) tarafından ana sınıfı ve birinci sınıfa devam eden çocuklar için geliştirilen, geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan Trafik Bilinci Değerlendirme Ölçeği-Çocuk Formu ve Trafik Bilinci Değerlendirme Ölçeği-Öğretmen Formu kullanılmıştır. Ölçeklerden elde edilen veriler istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde, çalışmaya katılan çocukların Trafik Bilinci Değerlendirme Ölçeği-Çocuk Formu ve Trafik Bilinci Değerlendirme Ölçeği-Öğretmen Formundan aldıkları puanlar için betimsel istatistikler hesaplanmıştır. Çocukların Trafik vi Bilinci Değerlendirme Ölçeği-Çocuk Formu ve Trafik Bilinci Değerlendirme ÖlçeğiÖğretmen Formundan aldıkları puanların demografik değişkenlere göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğini belirlemek için non-parametrik testler kullanılmıştır. Buna göre iki farklı grubun karşılaştırılmasında Mann Whitney U testi kullanılırken, ikiden fazla grubun karşılaştırılmasında Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Kruskal Wallis H testinin anlamlı olduğu durumlarda, hangi gruplar arasında anlamlı farklılığın olduğunu belirlemek için Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Çocukların Trafik Bilinci Değerlendirme ÖlçeğiÇocuk Formu ile Trafik Bilinci Değerlendirme Ölçeği-Öğretmen Formu puanları arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını belirlemek için ise iki ölçek toplam puanları arasında Spearman korelasyon katsayısı (𝑟𝑠 ) hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda çocukların trafik farkındalık düzeyinin ortanın üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Trafik farkındalık düzeyi üzerinde cinsiyet ve yaşın anlamlı bir fark yaratmadığı; kardeş sayısı, doğum sırası, anne baba öğrenim düzeyi, anne babanın arabayı kullanma durumu ve ailenin sosyoekonomik düzeyinin ise çocukların trafik farkındalıklarında anlamlı bir etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca çocukların Trafik Bilinci Değerlendirme Ölçeği-Çocuk Formu puanları ile Trafik Bilinci Değerlendirme Ölçeği-Öğretmen Formu puanları arasında pozitif yönde ilişki olduğu tespit edilmiştir.