YARATICI DRAMA EĞİTİMİNE YÖNELİK UZMAN GÖRÜŞLERİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÜLBAHAR BEGGİ

Danışman: Reyhan Yüksel Gemalmayan

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı, yaratıcı drama eğitimi ve öğretimine ilişkin uzman görüşlerini belirlemek ve incelemektir. Araştırmanın örneklemini, eğitim fakültelerinde yaratıcı drama dersi vermiş, alanda 15 yıl ve üzerinde çalışmış 1 sanatçı-eğitimci ve 8 öğretim üyesi oluşturmuştur. Çalışma nitel araştırma yöntemindedir. Çalışma grubu, amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme ile belirlenmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmış, uzmanlara 9 soru sorulmuş, yaratıcı drama eğitimi ile uygulamalarına ilişkin uzman görüşleri belirlenmiştir. Verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz yapılmış, soru temaları kapsamında uzman görüşleri doğrudan aktarılmış, basit frekans tablosu ile görüşlerin yüzdelik dilimleri sunulmuştur. Araştırma sonucunda; Öğretmenin (liderin) tutum ve davranışlarının, sınırlarının yaratıcı drama eğitimi etiğinde önemli olduğu belirlenmiştir. “Drama” kavramının, dramatizasyon, okul tiyatrosu ve daha birçok kavramla karıştırıldığı, bu nedenle ülkemizde “Yaratıcı Drama” ve “Eğitimde Drama” adıyla yaygınlaşması gerektiği; Yaratıcı drama uygulamalarında yer alan, “Oyun” kavramının doğru anlaşılmadığı, sebebinin de MEB’in drama eğitmenliği sertifikası verdiği liderlerin, eğitim durumlarının standartının olmamasından kaynaklandığı saptanmıştır. Yaratıcı drama akış planlarının başlangıçta 5-6 aşamada uygulanırken daha sonra 3 aşamaya indirgendiği; Akış planlarında doğaçlama ve rol oynama teknikleri gerçekleştirilmeden yaratıcı drama yapılamayacağı belirlenmiştir. Yaratıcı drama bileşenlerine ilişkin; Yaratıcı dramaya 4 yaş itibariyle başlanabileceği, liderin süreyi, konunun amaçlarına, grubun yaş ve gelişim özelliklerine göre düzenleyebilmesi gerektiği; Üniversiteler dışında yaratıcı drama eğitimi veren kurumlar arasında, ilk kurulan derneklerin başarılı bulunduğu belirlenmiştir. Drama öğretmeninin yetiştirilmesinde, adayın yüksek lisans ve sanatlar eğitimini tamamlamış olması gerektiği; Yaratıcı drama uygulamalarının, görsel veya performans sanatı olarak sergilenmesinin yanlış olduğu bulgulanmıştır. Uzmanların ortak görüşleri ışığında yaratıcı drama eğitimi süreci tanımlanmaya çalışılmış ve bu yönde öneriler sunulmuştur.

Anahtar Kelimeler : Yaratıcı drama etiği, kavramları, bileşenleri, akış planları.