Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2007
Öğrenci: BALEMİR AÇAR
Danışman: ŞEBNEM İNĞEÇ
Özet:Bu çalışma, kavram haritasının öğretimin değerlendirme aşamasında kullanılabilirliğini tespit etmeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın örneklemini, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Fizik Öğretmenliği Anabilim Dalı'nda öğrenim gören 2006-2007 öğretim yılının güz döneminde okumakta olan 5. sınıf öğrencileri ve 2005-2006 öğretim yılı Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Fizik Öğretmenliği Bilimdalı Tezsiz Yüksek Lisans programına kayıtlı 44 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada iki veri toplama aracı kullanılmıştır. Bunlardan ilki, Kuvvet ve Kuvvet Çeşitleri ve Kuvvet Kanun ları ile ilgili öğrenciler tarafından çizilen kavram haritaları, ikincisi ise öğrenciler tarafından cevaplandırılan FCI (Force Concept Inventory) başarı testidir. Öğrencilerin çizmiş olduğu kavram haritası dört ayrı puanlama yöntemi ile değerlendirilmiştir. Bunlar: 1-) Novak ve Gowin (1984) Puanlama yöntemi 2-) Bütünlük Puanlama yöntemi 3-) Lyn Roberts ve Beverley Moriarty Puanlama yöntemi (1996) ve 4-) İlişkisel Puanlama yöntemidir. Öğrencilerin FCI başarı testinden aldığı puanlar 100 üzerinden hesaplanmıştır. Bu beş puanlama yöntemine göre alınan puanlarla G katsayısı (genellenebilirlik) hesaplanmıştır (G=0,7). Kavram haritası puanlama yöntemleri ile FCI testi sonuçları arasındaki korelasyon katsayıları .16 ile .32 aralığında değişen değerler bulunmuştur. Bulunan bu korelasyonun zayıf çıkmasının sebebinin testin; kavramları, kavram haritasının ise kavramlar arası ilişkiyi ölçmesinden kaynaklandığı düşünülmektedir. Bulunan G' katsayısının yüksek çıkması kavram haritalarının değerlendirme yöntemi olarak kullanılabileceğini göstermektedir. Kavram haritası değerlendirme yöntemi diğer geleneksel yöntemlerin yanında eksikliği giderme anlamında kullanılırsa faydalı olacağı düşünülmektedir.