Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2010
Öğrenci: TOLGA ESKİ
Danışman: İBRAHİM YILDIRAN
Özet:Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin kış sporlarına yönelik bilişsel, duyuşsal, psikomotor alanlar ile genel farkındalık düzeylerinin belirlenerek aralarındaki ilişkinin incelenmesi ve bu alanlardaki farkındalıkların çeşitli değişkenler açısından karşılaştırılmasıdır. Tarama modelindeki bu araştırmanın çalışma evrenini 2008 2009 eğitim öğretim yılında Kastamonu il merkezinde bulunan 11 ortaöğretim kurumunda öğrenim gören 6789 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklem grubunu ise 5 farklı türde eğitim veren 7 ortaöğretim kurumunun 9., 10. ve 11. sınıflarında okuyan 656 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin toplanması aşamasında, araştırmacı tarafından geliştirilen Kış Sporları Farkındalık Düzeyi Ölçeği kullanılmıştır. Geliştirilen ölçek 2 bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm kişisel bilgileri içeren 10 maddeden, ikinci bölüm ise ortaöğretim öğrencilerinin kış sporlarına yönelik farkındalık düzeylerini ölçen 35 maddeden oluşmaktadır. Veri toplama aracının oluşturulmasında öncelikle 80 öğrenciye Kış Sporları konulu kompozisyon yazdırılmış, içerik analizi yapılarak 120 soruluk madde havuzu oluşturulmuştur. Ölçeğin geçerlik çalışmasında, kapsam geçerliğinde uzman görüş ve önerileri alınarak 85 sorudan oluşan ölçek taslağı hazırlanmış, yapı geçerliğinde faktör analizi ve madde analizi yapılarak 13 bilişsel, 13 duyuşsal ve 9 psikomotor olmak üzere 35 maddelik beşli likert tipi ölçek oluşturulmuştur. Ölçeğin güvenirliği için Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısına bakılmış =,908 olarak bulunmuştur. Alt boyutlar için elde edilen alfa değerleri ise Bilişsel Boyut =,887, Duyuşsal Boyut =,927, Psikomotor Boyut =,787 olarak hesaplanmıştır. Elde edilen veriler bilgisayar ortamında SPSS 13 paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin genel dağılım özelliklerini belirlemek için frekans ve yüzde dağılımları kullanılmış, ölçekteki ifadelere ilişkin görüşlerin ortalama değeri verilmiştir. Alt amaçların analizinde ilk olarak Kolmogorov-Smirnov testi ile verilerin normal dağılıma uyup uymadığı incelenmiştir. Normal dağılım gösteren veriler için parametrik testlerden ikili karşılaştırmalarda (cinsiyet değişkeni gibi) t testi, grup sayısı ikiden fazla ise Tek Yönlü Varyans Analizi testi uygulanmıştır. Test sonucunda anlamlı farklılık bulundu ise farklılığın hangi gruplar arasında olduğunu belirleyebilmek amacı ile varyansın homojen olduğu durumlarda Post-Hoc Scheffe Testi, homojen olmadığı durumlarda Tamhane's T2 Testi uygulanmıştır. Normal dağılım göstermeyen veriler için nonparametrik testlerden ikili karşılaştırmalarda Mann-Whitney U, grup sayısı ikiden fazla ise Kruskal Wallis testleri kullanılmıştır. Kış sporları farkındalık düzeyi alt boyutları arasındaki ilişkiyi tespit etmek için Pearson Korelasyon Katsayısı hesaplanmıştır. Çalışmada anlamlılık düzeyi p<0,05, 0,01 ve 0,001 olarak alınmıştır. Araştırma sonucunda, ortaöğretim öğrencilerinin kış sporlarına yönelik genel, bilişsel ve psikomotor farkındalıkları az düzeyde farkında, duyuşsal farkındalıkları orta düzeyde farkında olarak bulunmuştur. Genel farkındalık düzeylerini okul türü, sınıf düzeyi, anne öğrenim durumu, baba öğrenim durumu, baba mesleği, ailenin ortalama aylık geliri, ailede spor yapanlar ve ailede kış sporları ile ilgilenenlerin varlığı; bilişsel farkındalık düzeylerini okul türü, anne öğrenim durumu, baba öğrenim durumu, anne iş durumu, baba mesleği, ailenin ortalama aylık geliri, ailede spor yapanlar ve ailede kış sporları ile ilgilenenlerin varlığı; duyuşsal farkındalık düzeylerini cinsiyet, okul türü, sınıf düzeyi, anne öğrenim durumu, baba öğrenim durumu ve ailenin ortalama aylık geliri; psikomotor farkındalık düzeylerini cinsiyet, okul türü, sınıf düzeyi, ailede kış sporları ile ilgilenenlerin varlığı değişkenlerinin anlamlı derecede etkilediği görülmüştür. Ortaöğretim öğrencilerinin kış sporlarına yönelik genel farkındalık ile bilişsel ve duyuşsal farkındalıkları arasında pozitif yönde yüksek düzeyde, genel farkındalık ile psikomotor farkındalık arasında pozitif yönde orta düzeyde, bilişsel farkındalık ile duyuşsal farkındalık arasında pozitif yönde düşük düzeyde, bilişsel farkındalık ile psikomotor farkındalık arasında pozitif yönde orta düzeyde, duyuşsal farkındalık ile psikomotor farkındalık arasında pozitif yönde düşük düzeyde, anlamlı bir ilişki mevcuttur.