Ters yüz sınıf (flipped classroom) modelinin 5. sınıf öğrencilerinin ingilizce akademik başarıları, öğrenme kaygıları ve tutumlarına etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları Ve Öğretimi Ana Bilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DERYA YÜREĞİLLİ GÖKSU

Danışman: Yücel Gelişli

Özet:

Bu çalışmanın genel amacı, ters yüz sınıf modelinin 5. sınıf öğrencilerinin İngilizce akademik başarılarına, öğrenme kaygılarına ve tutumlarına etkisini belirlemektir. Araştırma, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Ankara Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) ’na bağlı bir ortaokulda öğrenim görmekte olan ve deney grubu ile kontrol grubu olmak üzere seçilen 5. sınıflarda gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu; deney grubunda 30, kontrol grubunda 30 öğrenci olmak üzere toplam 60 öğrenci oluşturmaktadır. Deney grubunda, Ters yüz sınıf uygulaması yapılmış; kontrol grubunda ise MEB’in öngördüğü program uygulanmıştır. Uygulamalar, 5. sınıf İngilizce dersinde “Movies” ve “Party Time” ünitelerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nicel ve nitel desenler birbirinin tamamlayıcısı olarak kullanılmıştır. Araştırmanın verileri İngilizce akademik başarı testleri, kaygı ve tutum ölçekleri, yansıtıcı günlükler, gözlem formları ve görüşme formu ile elde edilmiştir. Araştırmanın nicel boyutu Ön test Son test kontrol gruplu deneysel desene uygun olarak yürütülmüştür. Nitel boyutta ise uygulama sonrasında deney grubundan gönüllü öğrencilerle görüşmeler yapılmıştır. Nicel veriler için araştırmacı tarafından geliştirilen 25 maddelik bir “İngilizce Akademik Başarı Testi” geliştirilmiştir. Buna ek olarak araştırmacı tarafından üçlü likert tipinde 31 maddeden oluşan ve “Açıklayıcı Faktör Analizi” ile “Doğrulayıcı Faktör Analizi” sonucunda geliştirilen “İngilizce Tutum Ölçeği” ile 22 maddeden oluşan “İngilizce Öğrenme Kaygısı Ölçeği” geliştirilmiştir. Araştırma sonucunda, Ters yüz sınıf modelinin uygulandığı deney grubundaki öğrencilerin ve MEB’in öngördüğü programın uygulandığı kontrol grubundaki öğrencilerin akademik başarı düzeylerinin, tutumlarının ve kaygı düzeylerinin olumlu yönde arttığı görülmüştür. Buna ek olarak deney grubundaki öğrencilerin kontrol grubundaki öğrencilere göre akademik başarılarının ve İngilizce dersine karşı tutumlarının vii daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Deney grubunun kaygı düzeyinin kontrol grubunun kaygı düzeyine göre daha düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrenciler, nitel analizlerde ters yüz sınıf uygulamasının öğrenmelerini kolaylaştırarak eğlenceli hale getirdiğini, ders anlatımını evde videodan izledikleri için sınıfta yabancı dili uygulamalı olarak kullanmaları için vakit kazandıklarını, derse bilerek geldikleri için kendilerine olan güvenin arttığını ifade etmişlerdir. Araştırma sonucunda elde edilen nicel ve nitel verilerin tutarlı ve birbirini desteklediği sonucu ortaya çıkmıştır. Araştırma bulgularının ters yüz sınıf bağlamında olumlu olduğu görülmüştür ve her branş için öğretmenlere teknoloji kullanımı ile ilgili eğitimler aldırılması ve bu konudaki yetkinliklikleri arttırılması önerilebilir. Böylece eğitim süreci geleneksel sınıf ortamından sıyrılıp üst düzey teknoloji ile tanışacak olan eğitimciler, yeni materyaller üretmekte hazır hale getirilebilir