Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Aile Ve Tüketici Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Gökhan Çelik
Danışman: Hacer Tor
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
İnsanlığın varlığından itibaren var olan yaşlılık olgusu son yıllarda giderek artan bir önem
kazanmaya başlamış ve bu alanda daha fazla araştırma yapılması ihtiyacı ortaya çıkmıştır.
Toplumun önemli bir bölümünü yaşlı bireylerin oluşturduğu günümüzde, gençlerin yaşlı
bireylere yönelik ayrımcı davranışlar gösterme açısından risk grubu oluşturduğu bir
gerçektir. Gençlerin yaşlılık algısını, yaşlılığa ilişkin farkındalık düzeylerini tespit etmek
ve gençlerde yaşlı farkındalığı oluşturmak hem kültürümüz hem de yaşlı bireylerin, saygı
ve statüsü açısından üzerinde durulması gereken önemli bir konudur. Bu araştırmada;
Sakarya İli Serdivan İlçesinde eğitim gören ortaokul öğrencilerinin yaşlılık algılarını tespit
etmek amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini; olasılıklı örnekleme türlerinden olan
tabakalı örneklemeye göre seçilen 346 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak;
öğrencilerin yaşlılara yönelik algılarını belirlemek için benzer çalışmalardan yararlanılarak
araştırmacı tarafından hazırlanan, güvenirlik çalışması yapılan “Yaşlılara Yönelik
Algılarına İlişkin Anket Formu” kullanılmıştır. Anket formlarından elde edilen verilerin
değerlendirilmesinde SPSS 21.0 (Statistical Package of The Social Sciences) programı
kullanılmıştır. Öğrencilerin yaşlılara yönelik algıları; t-testi ve tek yönlü varyans analizi
sonuçları (p<0,05) anlamlılık derecesine göre değerlendirilmiştir. Araştırmada;
öğrencilerin yaşlılara yönelik algılarının olumlu yönde olduğu tespit edilmiştir. Kız
öğrencilerin erkek öğrencilere göre yaşlılıkla ilgili daha çok olumlu görüşe sahip oldukları belirlenmiştir. Öğrencilerin yaşlılık kavramı hakkında bilgi sahibi olduğu ve yaşlılığı;
sağlık sorunlarının artması, emeklilik ve bakıma muhtaç hale gelme durumu olarak
tanımlamışlardır. Öğrenciler yaşlılarla birlikte olmanın aile bireylerini mutlu ettiğini,
yaşlıların toplum içinde daha fazla ziyaret edilmesi, yaşlılara saygılı davranılması ve
yardım edilmesi gerektiğini düşünmektedir. Öğrencilerin öğrenim gördüğü sınıf düzeyleri
ile annelerinin ve babalarının eğitim durumları öğrencilerin yaşlılara yönelik algılarını
önemli derecede etkilediği belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler : Öğrenciler ve yaşlılık, Yaşlılık algısı