Ortaokul Öğrencilerinin Yaşlılık Algıları: Serdivan İlçesi Örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Aile Ve Tüketici Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gökhan Çelik

Danışman: Hacer Tor

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

İnsanlığın varlığından itibaren var olan yaşlılık olgusu son yıllarda giderek artan bir önem

kazanmaya başlamış ve bu alanda daha fazla araştırma yapılması ihtiyacı ortaya çıkmıştır.

Toplumun önemli bir bölümünü yaşlı bireylerin oluşturduğu günümüzde, gençlerin yaşlı

bireylere yönelik ayrımcı davranışlar gösterme açısından risk grubu oluşturduğu bir

gerçektir. Gençlerin yaşlılık algısını, yaşlılığa ilişkin farkındalık düzeylerini tespit etmek

ve gençlerde yaşlı farkındalığı oluşturmak hem kültürümüz hem de yaşlı bireylerin, saygı

ve statüsü açısından üzerinde durulması gereken önemli bir konudur. Bu araştırmada;

Sakarya İli Serdivan İlçesinde eğitim gören ortaokul öğrencilerinin yaşlılık algılarını tespit

etmek amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini; olasılıklı örnekleme türlerinden olan

tabakalı örneklemeye göre seçilen 346 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak;

öğrencilerin yaşlılara yönelik algılarını belirlemek için benzer çalışmalardan yararlanılarak

araştırmacı tarafından hazırlanan, güvenirlik çalışması yapılan “Yaşlılara Yönelik

Algılarına İlişkin Anket Formu” kullanılmıştır. Anket formlarından elde edilen verilerin

değerlendirilmesinde SPSS 21.0 (Statistical Package of The Social Sciences) programı

kullanılmıştır. Öğrencilerin yaşlılara yönelik algıları; t-testi ve tek yönlü varyans analizi

sonuçları (p<0,05) anlamlılık derecesine göre değerlendirilmiştir. Araştırmada;

öğrencilerin yaşlılara yönelik algılarının olumlu yönde olduğu tespit edilmiştir. Kız

öğrencilerin erkek öğrencilere göre yaşlılıkla ilgili daha çok olumlu görüşe sahip oldukları belirlenmiştir. Öğrencilerin yaşlılık kavramı hakkında bilgi sahibi olduğu ve yaşlılığı;

sağlık sorunlarının artması, emeklilik ve bakıma muhtaç hale gelme durumu olarak

tanımlamışlardır. Öğrenciler yaşlılarla birlikte olmanın aile bireylerini mutlu ettiğini,

yaşlıların toplum içinde daha fazla ziyaret edilmesi, yaşlılara saygılı davranılması ve

yardım edilmesi gerektiğini düşünmektedir. Öğrencilerin öğrenim gördüğü sınıf düzeyleri

ile annelerinin ve babalarının eğitim durumları öğrencilerin yaşlılara yönelik algılarını

önemli derecede etkilediği belirlenmiştir.


Anahtar Kelimeler : Öğrenciler ve yaşlılık, Yaşlılık algısı