Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Ahmet Eymen ÖNCÜ
Danışman: Murat Önder
Özet:
Dünyanın artan nüfusuna paralel olarak yolcu ve yük taşımacılığı ihtiyacı da artmaktadır. Ulaşım taleplerinin artması mevcut yol ağlarının genişlemesine ve ulaşım türlerinin artmasına neden olmuştur. Dünya Sağlık Örgütü verilerine göre dünyada her yıl bir milyondan fazla kişi trafik kazası sonucu hayatını kaybetmektedir. Ülkemizde yolcu taşımacılığının %95,2'si karayoluyla yapılmaktadır. Karayoluyla yapılan taşımacılıkta kullanılan araç sayısının kullanıma paralel artması trafik kaza sayılarının artmasına neden olmaktadır. TÜİK verilerine bakıldığında 2020 yılı için toplam 150 275 ölümlü/yaralanmalı trafik kazası gerçekleştiği, bu kazalarda 4 866 kişinin hayatını kaybettiği, 226 266 kişinin yaralandığı görülmektedir. İçişleri Bakanlığı sorumluluğunda yürütülen trafik hizmetleri, Jandarma ve Polis trafik birimleri tarafından sağlanmaktadır. Sorumluluk alanlarının dağılımına bakıldığında; şehir içi trafik hizmetleri Polis, şehir dışı trafik hizmetleri ise Jandarma trafik ekipleri tarafından yerine getirilmektedir. Jandarmanın, kırsal bölgelerde görev yapması ve trafik akışının şehir merkezine göre farklılıklar göstermesinden dolayı meydana gelen kazaların nedenlerinin belirlenerek, alınabilecek tedbirlerin geliştirilmesine katkı sağlayacağı değerlendirilmektedir. Jandarma trafik sorumluluk bölgesinde 2015-2019 yılları arasında meydana gelen ölümlü ve yaralanmalı trafik kazaları veri madenciliği yöntemlerinden olan birliktelik kuralları ile analiz edilmiştir. Apriori algoritması kullanılarak hangi durumlarda kazaların daha sık olduğunu ortaya çıkarmak maksadıyla kurallar oluşturulmuştur. Çıkarılan kurallar üzerinden alınması gereken önlemler sıralanmış ve trafik kazalarını azaltmak için önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelimeler : Trafik güvenliği, trafik kazaları, Jandarma Trafik, veri madenciliği