Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Umut Canlı
Danışman: MEHMET GÜNAY
Özet:Bu çalışmanın amacı, ortaokul sekizinci sınıfta öğrenim gören kız ve erkek öğrencilerin antropometrik, biyomotor ve fizyolojik özelliklerinin akademik başarıları ile olan ilişkisini belirlemektir. Çalışmanın örneklemini, 2015-2016 eğitim öğretim yılında Tekirdağ ili Çorlu ilçesinde yer alan Milli Eğitim Bakanlığı'na (MEB) bağlı rastgele örneklem yöntemi ile ulaşılan resmi yedi ortaokulun sekizinci sınıfında öğrenim gören 306 (n=143 kız, n=163 erkek) gönüllü öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin antropometrik özellikleri; boy uzunluğu, vücut ağırlığı, çevre ölçümleri (baş çevresi, göğüs çevresi, bel çevresi, karın çevresi, kalça çevresi, calf çevresi, biceps çevresi ve önkol çevresi) beden kitle indeksi (BKİ) değerleri belirlenmiştir. Ayrıca karın, üst bacak, triceps ve suprailiak deri kıvrım kalınlığı ölçümleri yapılmış, vücut yoğunlukları ve yağ yüzdeleri hesaplanmıştır. Biyomotor özelliklerin belirlenmesinde flamingo denge testi, esneklik testi, dikey sıçrama testi, 30 saniye (sn.) şınav testi, 30 sn. mekik testi ve 1 mil koşu testlerinden yararlanılmış, anaerobik güçleri ve aerobik güçleri belirlenmiştir. Öğrencilerin istirahat kalp atım hızları, sistolik ve diastolik kan basınçları, solunum fonksiyonlarına ait zorlu vital kapasite (FCV), birinci saniyedeki zorlu ekspirasyon hacmi (FEV1) ve zorlu ekspirasyonda maksimum akım hızı (PEF) değerleri ölçülmüştür. Akademik başarının belirlenmesinde yarıyıl sonu başarı ortalama puanları dikkate alınmıştır. Öğrencilerin cinsiyet, yaş, antropometrik, biyomotor ve fizyolojik ölçümlerinden elde edilen frekans dağılımları, aritmetik ortalamaları, standart sapmaları, ortanca değerleri, minimum ve maksimum değerleri hesaplanmıştır. Verilerin normal dağılıma uygun olup olmadığının sınanması için Kolmogorov-Smirnov ve Shapiro-Wilk Testleri yapılmıştır. Çalışmada yer alan değişkenler normal dağılıma uyum göstermediği için parametrik olmayan korelasyon kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkilerin ölçülmesi için Spearman'ın sıra korelasyon katsayısı rho'dan yararlanılırken, kız ve erkek öğrencilerin akademik başarı puanları arasında fark olup olmadığına Mann-Whitney U testi ile bakılmıştır. Çalışmada kullanılan istatistiksel analizler % 95 güven aralığında 0,05 hata düzeylerinde gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak, erkek öğrencilerin boy uzunluğu, vücut ağırlığı, baş, göğüs, bel, karın, kalça ve calf çevreleri, sistolik ve diastolik kan basınçları, dikey sıçrama, anaerobik güçleri, FEV1 ve PEF değerleri ile akademik başarıları arasında aynı yönlü çok zayıf ve zayıf ilişkiler tespit edilmiştir. Kız öğrencilerin boy uzunluğu ve 30 sn. mekik testi değerleri akademik başarıları arasında aynı yönlü zayıf bir ilişki tespit edilirken, FCV, FEV1, PEF değerleri ile çok zayıf ve zayıf ilişkiler tespit edilmiştir. Kız ve erkek öğrenciler arasında akademik başarı düzeyi açısından istatistiksel olarak kız öğrencilerin lehine anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Erkek öğrencilerin bazı antropometrik özellikleri, sistolik, diastolik kan basınçları, dikey sıçrama ve anaerobik güç değerleri yine hem kız öğrenciler hem de erkek öğrencilerin solunum fonksiyon değerlerinin akademik başarına çok küçükte olsa olumlu yönde etki ettiği tespit edilmiştir.