Başlangıç klarnet eğitimi için tonal sistem ile ilişkilendirilmiş makamsal müzik eğitimine yönelik bir çalışma modeli önerisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Müzik Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖVGÜ ÖZPARLAK

Danışman: Aytekin Albuz

Özet:

Bu araştırmanın amacı, başlangıç düzeyindeki klarnet öğrencilerinin makamsal eserleri

daha kolay algılayıp seslendirebilmeleri için, tonal diziler ile makamsal dizileri

ilişkilendirerek klarnet eğitimi sürecine alternatif bir yaklaşım sunmaktır. Bu amaç

doğrultusunda, çalışmada deneme öncesi modellerden tek grup öntest-sontest deneme

modeli kullanılmıştır. Araştırmaya ilişkin ön süreçte ise uzman görüşü alınarak; üzerinde

çalışılacak olan Kürdi, Hicaz ve Hüseyni makamları ile konuya ilişkin türküler

belirlenmiştir. Araştırmanın deneysel süreci, Karabük Üniversitesi Safranbolu Fethi Toker

Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi Müzik Bölümü’nde gerçekleştirilmiş ve çalışma

grubu olarak müzikal düzeyleri ve başarı durumları birbirlerine yakın 4 klarnet öğrencisi

seçilmiştir. Süreçte; çalışma grubuna 1. hafta öntest uygulanmış, ardından sırasıyla

dördüncü, sekizinci ve onikinci haftada sontest uygulamaları yapılmıştır. Uygulama

sonunda elde edilen veriler uzman eğitimciler tarafından puanlanarak yorumlanmış ve

Bağımlı T-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi ve Tukey Testi’nden yararlanılarak

değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda, makam dizileri ile tonal dizilerin

ilişkilendirilmesi yoluyla ortaya koyulan klarnet öğretim yaklaşımın etkili olduğu

görülmüş ve aynı yaklaşımla diğer makam dizileri üzerinde de benzer çalışmalar yapılması

önerilmiştir.

Anahtar Kelimeler : Çalgı Eğitimi, Klarnet, Klarnet Eğitimi, Tonalite, Makam