Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Müzik Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ÖVGÜ ÖZPARLAK
Danışman: Aytekin Albuz
Özet:
Bu araştırmanın amacı, başlangıç düzeyindeki klarnet öğrencilerinin makamsal eserleri
daha kolay algılayıp seslendirebilmeleri için, tonal diziler ile makamsal dizileri
ilişkilendirerek klarnet eğitimi sürecine alternatif bir yaklaşım sunmaktır. Bu amaç
doğrultusunda, çalışmada deneme öncesi modellerden tek grup öntest-sontest deneme
modeli kullanılmıştır. Araştırmaya ilişkin ön süreçte ise uzman görüşü alınarak; üzerinde
çalışılacak olan Kürdi, Hicaz ve Hüseyni makamları ile konuya ilişkin türküler
belirlenmiştir. Araştırmanın deneysel süreci, Karabük Üniversitesi Safranbolu Fethi Toker
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi Müzik Bölümü’nde gerçekleştirilmiş ve çalışma
grubu olarak müzikal düzeyleri ve başarı durumları birbirlerine yakın 4 klarnet öğrencisi
seçilmiştir. Süreçte; çalışma grubuna 1. hafta öntest uygulanmış, ardından sırasıyla
dördüncü, sekizinci ve onikinci haftada sontest uygulamaları yapılmıştır. Uygulama
sonunda elde edilen veriler uzman eğitimciler tarafından puanlanarak yorumlanmış ve
Bağımlı T-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi ve Tukey Testi’nden yararlanılarak
değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda, makam dizileri ile tonal dizilerin
ilişkilendirilmesi yoluyla ortaya koyulan klarnet öğretim yaklaşımın etkili olduğu
görülmüş ve aynı yaklaşımla diğer makam dizileri üzerinde de benzer çalışmalar yapılması
önerilmiştir.
Anahtar Kelimeler : Çalgı Eğitimi, Klarnet, Klarnet Eğitimi, Tonalite, Makam