Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MERVE MERCAN
Danışman: Saide Özbey
Özet:
Araştırma okul öncesi eğitime devam eden 5-6 yaş çocuklarının öz düzenleme becerileri ile
akademik benlik saygıları ve kişilerarası problem çözme becerileri arasındaki ilişkiyi
incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2018-2019 eğitim öğretim yılında
İstanbul’un Avcılar merkez ilçesinde bulunan resmi okulların anasınıfları ve özel
anaokullarına devam eden 5-6 yaş çocukları oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini
evrenden tesadüfi örnekleme ile seçilen 289 çocuk oluşturmuştur. Araştırmada “Kişisel
viii
Bilgi Formu”, “Öz Düzenleme Becerileri Ölçeği”, “Akademik Benlik Saygısı Ölçeği” ve
“Kişilerarası Problem Çözme Becerileri Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda,
çocukların öz düzenleme becerilerinin; yaş, kardeş sayısı, doğum sırası, çocuğun devam
ettiği okul türü, anne-baba yaşı, anne-baba öğrenim durumu ve anne çalışma durumu
değişkenlerine göre farklılık gösterdiği (p<0.05); cinsiyet ve baba yaşı değişkenlerine göre
farklılık göstermediği saptanmıştır (p>0.05). Çocukların akademik benlik saygılarının;
kardeş sayısı, doğum sırası, okul türü, aile yapısı, anne-baba öğrenim durumu ve anne
çalışma durumu değişkenlerine göre farklılık gösterdiği (p<0.05); cinsiyet, yaş ve annebaba
yaşı değişkenlerine göre farklılık göstermediği saptanmıştır (p>0.05). Çocukların
kişilerarası problem çözme becerilerinin; cinsiyet, kardeş sayısı, doğum sırası, okul türü,
aile yapısı, anne-baba öğrenim durumu ve anne çalışma durumu değişkenlerine göre
farklılık gösterdiği (p<0.05); yaş ve anne-baba yaşı değişkenine göre farklılık göstermediği
saptanmıştır (p>0.05). Çocukların “Öz Düzenleme Becerileri Ölçeği”nin tamamından
aldıkları puanlar ile “Akademik Benlik Saygısı Ölçeği”nden aldıkları puanlar arasında
pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. “Öz Düzenleme Becerileri Ölçeği”nin
tamamından aldıkları puanlar ile “Kişilerarası Problem Çözme Becerileri Ölçeği”nin Yıkıcı
Problem Çözme alt boyutundan aldıkları puanlar arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki
olduğu saptanmıştır. “Kişilerarası Problem Çözme Becerileri Ölçeği”nin Yıkıcı Problem
Çözme alt boyutundan aldıkları puanlar ile “Akademik Benlik Saygısı Ölçeği”nden
aldıkları puanlar arasında negatif yönde ve anlamlı düzeyde bir ilişki olduğu saptanmıştır.
“Kişilerarası Problem Çözme Becerileri Ölçeği”nin Yapıcı Problem Çözme alt boyutundan
aldıkları puanlar ile “Akademik Benlik Saygısı Ölçeği”nden aldıkları puanlar arasında
pozitif yönde ve anlamlı düzeyde bir ilişki olduğu saptanmıştır.
Anahtar Kelimeler: Okul Öncesi, Öz Düzenleme Becerileri, Kişilerarası Problem Çözme,
Akademik Benlik Saygısı