Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Meslekî Eğitim Veren Liselerdeki Öğrencilerin Ahilik Kültürüne Bakışı: Trabzon Örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÇAĞLA KARAAHMET ÜÇÜNCÜ

Danışman: Ali Yakıcı

Özet:

Her toplumun geçmişinde yaşantısını düzenleyen, ona bir kimlik kazandıran ve içinde

çeşitli kültürel ögeler barındıran kurumlar bulunmaktadır. Türk toplumunun da geçmişinde

temelde esnaf ve sanatkârlar arasında yaygınlaşıp ekonomik faaliyetleri düzenleyen bir

kurum olan Ahilik önemli bir yer tutmaktadır. Esnaf ve sanatkârların yetiştirilmesini,

üretim faaliyetlerini, kalite kontrolünü sağlayarak ekonomiye canlılık veren Ahilik sistemi

bu işlevlerinin yanında sosyokültürel, ahlakî, dinî ve eğitimle ilgili pek çok görevi yerine

getirmektedir. Günümüzde bir kurum olarak varlığından söz etmek mümkün olmasa da

toplum içinde Ahilikten kalma esnaf anlayışının yaşadığı bilinmektedir. Ahiliğin en önemli

görevlerinden biri olan meslekî eğitim, günümüzde Millî Eğitim Bakanlığına bağlı çeşitli

kurumlarda sürdürülmektedir. Bu kurumlardan biri de meslek liseleridir. Geçmişinde

Ahilikle bağlantısı olan meslekî eğitimin bugün meslek eğitimi veren kurumlarda

tanınması, bu konuda farkında olunması ahlak ve eğitimin bir bütün olduğu düşüncesini

uyandırması bakımından mühimdir. Bu sebeple meslek liselerinde Ahilik bilgisi verilmeli

ve bu konuda öğrencilerde farkındalık oluşturulmalıdır. Bunun için ise önce durum tespiti

yapmak, öğrencilerde Ahilik bilgisini ve tutumunu ölçmek gereklidir. Bu çalışmada

öğrencilerin Ahilik bilgisi ve Ahilikle ilgili tutumları ölçülmüş, bilgi ve tutumları arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığı incelenmiştir Ayrıca Ahilik bilgisini ve tutumunu

etkileyebilecek öğrencilerin kişisel bilgilerine göre Ahiliğe bakış açılarının anlamlı bir

değişiklik gösterip göstermediği araştırılmıştır. Çalışma verilerini toplamak için kişisel

bilgiler, bilgi testi ve tutum testi olmak üzere üç bölümden oluşan bir anket hazırlanmış,

hazırlanma aşamasında uzman görüşleri alınmıştır. Anket formları Trabzon’un merkez

ilçesi olan Ortahisar’daki altı farklı meslekî eğitim veren lisede uygulanmıştır. Verilerin

analizinde SPSS 23.0 programı kullanılmış, sonuçlar tablolar halinde verilmiş, elde edilen

sonuçlar niteliksel olarak yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin Ahilik

bilgilerinin yüksek düzeyde olduğu, çeşitli demografik ve kişisel özelliklere göre Ahilik

bilgisinin değiştiği gözlemlenmiştir. Ahilik bilgilerinin yüksekliğine karşılık öğrencilerin

Ahilik tutumlarının orta düzeyde seyrettiği görülmüştür. Bu sonuçlardan yola çıkarak

öğrencilerin Ahilik bilgi ve farkındalıklarının arttırılması amacıyla ders programlarında

Ahilik konusuna daha fazla yer verilmesi gerektiği, süreli yayınların ve Türk dili ve

edebiyatı derslerinin Ahilik bilgi ve tutumunu yükselttiği, okullarda ve illerde düzenlenen

kültürel programlarla öğrencilerin hem Ahilik bilgisinin hem de Ahilik tutumunun

yükseltilebileceği elde edilen somut veriler arasındadır. Çalışmanın son bölümünde elde

edilen verilerden hareketle çeşitli öneriler dile getirilmiştir.


Anahtar Kelimeler : Ahi Evran, Ahilik, Eğitim, Fütüvvetnâme, Meslek Liseleri, Trabzon