BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ KÜRESEL VE ULUSAL ÇEVRE SORUNLARI HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Selma İBİŞ

Danışman: MUSTAFA YEL

Özet:

Bu çalışmada ortaöğretimde görev alacak biyoloji öğretmen adaylarının çevre sorunları hakkındaki farkındalık ve duyarlılık düzeyleri, sorunların çözümü hakkındaki önerileri, çevre eğitimine yönelik kullanabilecekleri etkinlikler ve görüşlerinin tespiti amaçlanmıştır. Ayrıca bu, biyoloji öğretmen adaylarının sosyal ve akademik duyarlılıklarının cinsiyetlerine ve öğrenim gördükleri sınıf düzeylerine göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği de incelenmiştir. Bu çalışmanın örneklemini, 20082009 öğretim yılı, bahar döneminde Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Biyoloji Öğretmenliği Ana Bilim Dalı, 1., 2., 3., 4. ve 5. sınıflarında öğrenim gören toplam 153 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak öğretmen adaylarına anket uygulanmıştır. Veri analizinde, frekans ve yüzde oranları, bağımsız gruplar t-testi, One- Way Anova analizleri kullanılmıştır. Analiz sonuçları, biyoloji öğretmen adaylarının doğal kaynakların aşırı kullanımının dünyadaki ve Türkiye'deki en önemli çevre sorunu olduğunu, çevre ile ilgili sorunların çözümüne ilişkin en etkili grubun eğitimciler olduğunu bunun yanı sıra biyoloji öğretmen adaylarının çevreye karşı bilinçlenmede çevre kuruluşlarını daha etkin görmeleri ve çevre eğitiminin okul öncesi eğitim kademesinde başlaması gerektiğini göstermektedir. Biyoloji öğretmen adaylarının sosyal ve akademik duyarlılıkları cinsiyetlerine göre anlamlı bir farklılık göstermemekte, sosyal duyarlılıkları öğrenim gördükleri sınıf düzeylerine göre anlamlı bir farklılık gösterirken, akademik duyarlılıkları öğrenim gördükleri sınıf düzeylerine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir.