Spor yapan ve yapmayan ergenlerde sosyal medya bağımlılığı ile mental iyi oluş arasındaki ilişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Merve Karagöz

Danışman: Okan Burçak Çelik

Özet:

Bu araştırma ile spor yapan ve yapmayan bireylerde sosyal medya bağımlılığı ve mental iyi oluş arasındaki ilişkinin araştırılması amaçlanmıştır. Bu ilişki incelenirken demografik özelliklerden; cinsiyet, sınıf düzeyi, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, ailenin ortalama aylık geliri, sosyal medyada geçirilen süre gibi değişkenlere yönelik veriler toplanmıştır. Araştırmaya 109 kadın, 97 erkek olmak üzere 206 lise öğrencisi katılmıştır. Katılımcıların 69’u sporcu, 137’si sedanter bireylerdir. Bu araştırmada İlişkisel Tarama Deseni kullanılmıştır. Veriler SPSS 26 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin normal dağılım gösterdiği Kolmogorov-Smirnov testiyle tespit edilmiş ve karşılaştırmalarda T-testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (One Way ANOVA) kullanılmıştır. İlişkisel analizlerde ise Pearson Korelasyon Testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; cinsiyet, anne-baba eğitim düzeyleri, spor yapma durumlarına göre mental iyi oluş ve sosyal medya bağımlılık düzeyleri arasında anlamlı fark bulunmamıştır. Sınıf düzeylerine göre Mental İyi Oluşları arasındaki farka bakıldığında ise 10. sınıf öğrencilerinin lehine 9.ve11. sınıf öğrencileri arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Ayrıca katılımcıların sosyal medyada geçirdikleri süre arttıkça mental iyi oluş düzeylerinin azaldığı ancak bu durumun istatistiksel olarak bir anlam ifade etmediği anlaşılmıştır. Bunun yanı sıra katılımcıların sosyal medyada geçirdikleri süre ile sosyal medya bağımlılığı arasında pozitif yönde ve anlamlı bir ilişkinin olduğu yani süre arttıkça bağımlılık düzeyinin de arttığı görülmektedir. Diğer bir değişken olan katılımcıların gelir düzeyleri ile mental iyi oluş düzeyleri arasında pozitif yönde bir ilişki olduğu, sosyal medya bağımlılıkları arasında ise negatif yönde bir ilişki olduğu görülmektedir. Söz konusu ilişki durumu her iki değişken açısından da istatistiksel açıdan bir anlam ifade etmemektedir. Katılımcıların sosyal medya bağımlılığı düzeyleri ve mental iyi oluş düzeyleri arasında ise negatif yönde bir ilişkinin olduğu fakat bu ilişkinin istatistiksel açıdan bir anlam ifade etmediği anlaşılmaktadır. İstatistiksel açıdan bir anlam ifade etmese de negatif yönlü bir ilişkinin olmasının, yani bağımlılık arttıkça mental iyi oluşun azalmasının önemli bir bulgu olduğu söylenebilir. Son değişkenimiz olan spor yapan öğrencilerin sosyal medya bağımlılık düzeyleri ile mental iyi oluş düzeyleri arasında negatif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu anlaşılmaktadır. Bu sonuçlara göre sporcu katılımcıların mental iyi oluş düzeyleri arttıkça sosyal medya bağımlılıklarınız azaldığı yorumu yapılabilir.

Anahtar Kelimeler : Sosyal Medya Bağımlılığı, Mental İyi Oluş, Sporcu Öğrenci, Ergenler