Lise öğrencilerinde problem çözme becerileriyle, öz yeterlik ve öz düzenleme arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çocuk Gelişimi Ve Eğitimi Anabilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MAHSA HOSSEIN ZIYAE SABONCHI

Danışman: Fatma Abide Güngör Aytar

Özet:

Bu araştırmada lise öğrencilerinin problem çözme becerileriyle, öz yeterlik ve öz düzenleme arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma ilişkisel tarama türünde bir araştırmadır. Bu Çalışmada öğrencilerin problem çözme, öz yeterlik ve öz düzenleme becerileri cinsiyet, kardeş sayısı, sınıf düzeyi, sınıfta kendini başarılı bulma ve anne baba öğrenim durumu değişkenlere göre ele alınmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 2018- 2019 eğitim öğretim yılında Ankara ili, Çankaya ilçesinde 10 ve 11 Sınıfta öğrenim gören 207 kız, 177 Erkek olmak üzere toplam 384 öğrenciden oluşmaktadır. Aaraştırmada probelm çözme envanteri (şahin, şahin ve Heppner, 1993), öz yeterlik ölçeği ( Telef ve karaca, 2012), öz düzenleme ölçeği (Harma, 2008) ve demografik bilgileri toplamak amaçlı araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu uygulanmıştır. Bulgulara göre lise öğrencilerinin probelm çözme becerileriyle öz yeterlik arasında negatif yönde, problem çözme becerileriyle öz düzenleme arasında negatif yönde, öz yeterlik ve öz düzenleme arasında ise pozitif yöde ilişki olduğu saptanmıştır. Problem çözme ölçeğinden alınan toplam punalar ters yorumlanmaktadır. Öğrencilerin cinsiyet, kardeş sayısı, sınıfta kendini başarılı bulma değişkenleri ile problem çözme, öz yeterlik ve öz düzenleme bacerileri arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki olduğu bulunmuştur. Lise öğrencilerinin Baba eğitimi durumu ile Öz düzenleme başarısızlığı arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki bulunmuştur. Lise öğrencilerinin Problem çözme, öz yeterlik ve öz düzenleme becerileri ile sınıf düzeyi ve anne eğitim durumu arasında ise ilişki bulunmamktadır.

Anahtar Kelimeler

:

Problem çözme, Öz yeterlik, Öz düzenleme