İLKÖĞRETİM SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİNDE MEZARLIKLARIN VE ŞEHİTLİKLERİN KULLANILMASI


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mihraç KULU

Özet:

Bu çalışmanın amacı, Sosyal Bilgiler eğitiminde, mezarlık ve şehitliklerin kullanılmasıyla, Sosyal Bilgiler Dersi'nin temel öğelerinden değerlerin öğretiminde ve aktarımında mezarlıkların ve şehitliklerin nasıl etkili olduğunu incelemektir. Araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanan verilerin çözümlenmesinde nitel araştırma türlerinden biri olan betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Öğrencilerin Mezarlıklar, Şehitlikler ve Devlet Mezarlıkları hakkında düşüncelerinin belirlenmesi amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. Hazırlanan görüşme formu Şehitlik ve Devlet Mezarlığı gezisi öncesi ve sonrası öğrencilere uygulanmıştır. Araştırmanın uygulama aşaması, 2008-2009 öğretim yılında Ankara'da bir özel okulda öğrenim gören 8. sınıf öğrencileridir. Çalışma grubunda 19 öğrenci yer almaktadır. Bu öğrencilerin 7'si kız, 12'si erkektir. Araştırmanın nitel analiz sonuçları, elde edilen bulgularla Şehitlik ve Devlet Mezarlığı gezisi öncesi ve sonrası öğrencilerin duygularının tamamen olumlu yönde değiştiği gözlemlenmiştir. Öğrencilerin mezarlıklara karşı gezi öncesindeki olumsuz duyguları gezi sonrasında böyle bir gezi deneyimi ile olumlu yönde değişmiştir. İlköğretim 8. Sınıf Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersi kazanımları incelendiğinde öğrencilere kazandırılması hedeflenen beceriler ve bunlara ilişkin değerler ile araştırmanın örtüştüğüne ulaşılmıştır. İlgili kazanım, beceriler dikkate alındığında öğrencilere kazandırılmak istenen değerler; sorumluluk, vatanseverlik, dayanışma, özgürlük ve bağımsızlık, çalışkanlık, Türk büyüklerine saygı ve duyarlılık olarak tanımlanmıştır. Gezi sonrası bu değerlerin büyük kısmının öğrenciler tarafından ifade edilmiş olması mezarlıkların ve şehitliklerin Sosyal Bilgiler Dersi'nde kullanılmasının uygun olduğunu göstermiştir.