Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Öğrenci: GÜLŞAH KÖRPE
Danışman: SATI DEMİR
Özet:Tanımlayıcı tipteki bu araştırma hemşirelik öğrencilerinin yaratıcılık düzeyleri ve problem çözme becerilerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini Ankara il merkezinde bulunan dört devlet üniversitesinde hemşirelik bölümünde okuyan 813 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmanın yapıldığı kurumlardan yazılı izin, üniversitenin etik komisyonundan onay ve öğrencilerden yazılı bilgilendirilmiş onam alınmıştır. Veriler Öğrenci Bilgi Formu, Ne Kadar Yaratıcısınız Ölçeği(NYÖ) ve Problem Çözme Envanteri(PÇE) ile Mayıs - Temmuz 2016 tarihleri arasında toplanmıştır. Öğrencilerin %89.4'ü kız olup yaş ortalaması 20.59±1,68 (min= 18.0; max= 25.0), %25.32'si 1.sınıf, %23.6'sı 2.sınıf, %34'ü 3.sınıf ve % 35.7'si 4.sınıf öğrencisidir. Öğrencilerin %99.4'ü bekar olup, %63.8'i öğrenci yurdunda kalmaktadır. Öğrencilerin %90.2'sinin akademik başarı ortalaması 2.50 ve üzeri olup %50.9'u hemşirelik bölümünü isteyerek seçmiş ve %64.8'i hemşirelik bölümünü seçmekten memnundur. Öğrencilerin %69.9'unun ailesinin ekonomik durumu orta düzeydedir ve %45'inin düzenli yaptığı bir hobisi bulunmaktadır. Öğrencilerin ölçek puan ortalamaları NYÖ için 19.65±14.05 (min= -50; max= 76.0), PÇE için 93.46±15.18 (min= 32; max= 139)' dur. Yaşı 21 ve üzerinde olanlar PÇE puan ortalamaları daha yüksektir. PÇE puan ortalamaları 1.sınıftan 4.sınıfa doğru gidildikçe artma gösterirken, bulunduğu sınıfa göre öğrencilerin NYÖ puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. Ailesi köyde yaşayan öğrencilerin NYÖ puan ortalaması daha düşüktür. Akademik başarı ortalamaları ile PÇE puanları arasında negatif yönde bir ilişki bulunmuştur. NYÖ puanları ile PÇE puanları arasında negatif yönde bir ilişki saptanmıştır. Ancak yaşı 21 ve üzerinde olanlar problem çözmede daha çok zorlanmaktadırlar. Bu özelliklere sahip öğrencilerin problem çözme ve yaratıcılık yönünden desteklenmesi önerilmektedir. Yaratıcılık düzeyinin artması problem çözme becerisini de olumlu yönde etkilemektedir. Bu nedenle öğrencilerde yaratıcılığı arttıran derslerin ve faaliyetlerin geliştirilmesinin problem çözme becerilerini de arttırabileceği düşünülmektedir.