ORTAOKULLARDA ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL MUHALEFET YAŞAMA DÜZEYİ, NEDENLERİ VE SONUÇLARI


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, EĞİTİM BİLİMLERİ ANA BİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Yağmur Gül

Danışman: İlhan Akar

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Ankara ili merkez ilçelerinde görevli ortaokul öğretmenlerinin

örgütsel muhalefet yaşama düzeyleri, nedenleri ve sonuçlarını saptamaktır. Bu araştırmada

Özdemir (2010) tarafından geliştirilen “Örgütsel Muhalefet Ölçeği” kullanıldı.

Araştırmanın hedef evrenini 17092 öğretmen oluşturdu. Araştırmaya 2018-2019 eğitim

öğretim yılında Ankara Büyükşehir Belediyesi merkez ilçelerinde ortaokullarda görev

yapan 391 öğretmen gönüllü olarak katıldı. Elde edilen veriler SPSS programında

çözümlendi. Öğretmenlerin ölçekte yer alan maddelere verdikleri yanıtların aritmetik

ortalama ve standart sapmaları hesaplandı. Kategori sayısı 2 olan bağımsız değişkenler

için, parametrik testlerden Bağımsız Örneklem t-testi ve nonparametrik karşılığı olan

Mann Whitney-U testi kullanıldı. Bağımsız değişkendeki kategori sayısı 2’den fazla olan

değişkenler için parametrik Tek Yönlü ANOVA ve nonparametrik karşılığı olan Kruskall-

Wallis H testi kullanıldı. Kategori sayısı 2’den fazla olan değişkenlerde istatistiksel olarak

anlamlı farklılık elde edilmişse, çoklu karşılaştırma amacıyla ANOVA için LSD testi

kullanılmışken, Kruskall-Wallis H testi için Dunn’ın nonparametrik çoklu karşılaştırma

testi kullanıldı.

vii

Araştırmada öğretmenlerin açık muhalefet yaşama düzeylerinin yüksek olduğu sonucuna

ulaşılmıştır. Öğretmenlerin yöneticilerine karşı muhalefet etmelerine en çok neden olan

durumların, yöneticilerin görevleri adaletsiz dağıtması ve öğretmenler arasında ayırım

yapması olduğu ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin; çoğunlukla yönetici ile doğrudan

muhalefet ettiği; erkek öğretmenlerin kadın öğretmenlere göre yöneticiye itirazlarını daha

çok doğrudan bildirdikleri; öğretmenlerin aynı okulda çalışma süresi arttıkça yöneticiye

karşı açık muhalefet davranışı gösterme olasılığının yükseldiği; öğretmenlerin,

yöneticilerin görevleri adaletsiz dağıtmasından şikâyetçi oldukları görülmüştür.

Öğretmenlerin yönetici ile olan fikir ayrılığına düşüp muhalefet davranışı sergilemesi

sonucunda, kendilerinin yönetici tarafından baskı altına alındıkları, okul ortamında

görmezlikten gelindikleri, yönetici tarafından açıkları arandıkları saptanmıştır. Yöneticinin

ise öğretmen ile yaşadığı muhalefet sonrasında okul içerisinde kendisine destek aradığı ve

değerinin öğretmenler tarafından anlaşılmamasından şikayetçi olduğu görülmüştür.

Öğretmen ve yönetici arasında yaşanan muhalefet sonucunda okul açısından olumlu

sonuçlar gözlemlenmiştir. Okulda, öz denetimin gelişerek demokratik süreçlerin yer aldığı

görülmüştür.

Anahtar Kelimeler: örgüt, örgütsel muhalefet, açık muhalefet, örtük muhalefet, haber

uçurma