Ortaöğretim kurumlarında okutulmakta olan Almanca ders kitaplarının iletişimsel yeti bağlamında incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: HASAN ÇELTİK

Danışman: ALTAN ALPEREN

Özet:

Yabancı dil ve dolayısıyla da Almanca öğretiminde en önemli materyal olan ders kitabının konu edildiği araştırmada 2015-2016 eğitim-öğretim yılından itibaren 9. sınıf ve üzerinde okutulan Deutschstube adlı Almanca ders kitabı incelenmiştir. Eklektik yöneteme göre yapılan araştırmada amaç şu andaki en yeni ve güncel olan ders kitabının iletişimsel yeti ve diğer standartlara uygun olup olmadığının belirlenmesiydi. Bu doğrultuda teorik ve ampirik olmak üzere iki ana bölümden oluşan araştırmanın kuramsal bölümünde uygulama bölümü ve araştırma için gerekli bilgiler verilmiştir. Bu bağlamda, dil, iletişim, dil ve iletişim arasındaki ilişki gibi konulara değinilmiştir. Konunun yabancı dil eğitimi ile bağdaştırmak amacıyla yabancı dil öğretiminde iletişimin öneminden bahsedilmiş, yanancı dil eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler anlatıldıktan sonra yabancı dil eğitiminde iletişimsel yöntem konusu ayrıntılı olarak aktarılmıştır. Bu bilgilerden sonra yukarıda olduğu gibi çeşitli bilim insanlarının tanımları ve ifadelerinden yararlanarak ders araç gereçleri ve bu araç gereçlerden özellikle ders kitabı ve ders kitabının önemi hakkındaki görüş ve düşüncelere yer verilmiştir. Ders kitabının nasıl olması gerektiği hakkındaki kriterlerden özellikle Stockholm Kriterleri Türkçeye çevrilerek tanıtılmıştır. Uygulama bölümünde ise Deutschstube adlı ders kitabı tanıtılmış, üniteler bazında gerek ders kitabında gerekse alıştırma kitabında yer alan ve iletişimsel becerinin de vazgeçilmez unsurları olan dört temel dil becerisi Avrupa Komisyonu Diller İçin Ortak Başvuru Metni çerçevesinde A1 düzeyinde incelendi ve bulgular değerlendirildi. Bunun yanı sıra ders kitabı yukarıda bahsedilen Stockholm Kriterleri bağlamında da incelenerek bir ders kitabının nasıl olması gerektiği neler içermesi gerektiği konusundaki yeterlilikleri ve eksiklikleri belirlenerek değerlendirildi. En büyük eksikliği dinleme materyallerinin olmaması olan ders kitabının çoğu alanda da ciddi eksiklikleri olduğu belirlenmiş ve bir sonuca varılmıştır.