Ciddi ve kayıtsız boş zaman katılımcısı üniversite öğrencilerinin meraklılık ve yaşam boyu öğrenme eğilimi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NESLİŞAH AKTAŞ

Danışman: ERDAL ZORBA

Özet:

Bu çalışmanın genel amacı, ciddi ve kayıtsız boş zaman katılımcısı üniversite öğrencilerinin meraklılık ve yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin yaş, cinsiyet ve boş zamanlarda tercih edilen etkinlik türüne göre incelenmesidir. Çalışmada ayrıca katılımcıların meraklılık ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişkinin tespit edilmesi ve ciddi/kayıtsız boş zaman katılımcısı olma durumun bu ilişkiye olan aracı etkisinin analiz edilmesi de amaçlanmıştır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama araştırması tekniğinden faydalanılmıştır. Çalışmaya Gazi Üniversitesi bünyesindeki fakültelerde okuyan 799 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formunun yanı sıra “Merak ve Keşfetme Ölçeği II”, “Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Ölçeği” ve “Ciddi ve Kayıtsız Boş Zaman Katılımcısı Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmada veriler Windows için SPSS 23 ve Lisrel 9.1 kullanılarak çözümlenmiştir. Verilerin değerlendirilmesi aşamasında hipotez testleri olarak Bağımsız Örneklem t Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi ve Pearson Korelasyon testinden faydalanılmıştır. Çalışmada aracı etkinin incelenmesi için ise SPSS için Process 3.1. eklentisi kullanılmıştır. Sonuç olarak CBZ ve KBZ katılımcısı üniversite öğrencilerinin meraklılık eğilimlerinde yaş, cinsiyet ve boş zamanda tercih edilen etkinlik türüne göre vi anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Ayrıca CBZ katılımcısı öğrencilerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinde yaşa göre anlamlı farklılıklar tespit edilirken, cinsiyet ve boş zamanda tercih edilen etkinlik türüne göre herhangi bir farklılık tespit edilmemiştir. Buna rağmen KBZ katılımcısı öğrencilerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinde yaşa göre bir farklılık tespit edilmemiş olup, cinsiyet ve boş zamanlarda tercih edilen etkinlik türüne göre anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Katılımcıların meraklılık ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasında pozitif ve orta düzeyde ilişki tespit edilmiş olup ciddi boş zaman ölçeği toplam puanının bu ilişki de kısmi aracı etkisinin olduğu saptanmıştır