Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HONAR ISSA M.AMEEN
Danışman: Aliye Uslu Üstten
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Bu çalışmada, Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen öğrencilerin konuşma becerisini değerlendirmek amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubunu Ankara ili, Gazi TÖMER’de 15.01.2021-15.05.2021 tarihleri arasında Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen B2 seviyesi öğrencileri oluşturmaktadır. B2 seviyesinin konuşma çalışmalarını değerlendirebilmek için öğrencilerin B2 kurunu tamamlamış olmaları göz önünde bulundurulmuştur. Çalışma B2 kurunda bulunan 20 öğrenci ile yürütülmüştür. Öğrencilerin girdiği çevrim içi konuşma kulübü ve konuşma dersleri araştırmacı tarafından kaydedilerek bu kayıtlar Google Doküman aracılığıyla yazıya dökülmüştür. Öğrencilerin konuşmaları sırasında kullandıkları ifadeler, Türkiye Maarif Vakfı tarafından hazırlanan Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Programı’nda belirtilen “Dil İşlevleri Listesi”nde uygun işlevin olduğu satırda işaretlenmiştir. İşaretlenen işlevlerin frekans ve yüzde analizleri SPSS (Statistical Package for Social Sciences) Windows 2.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Ayrıca konuşma kaygı durumuna yönelik anket ile öğrencilerin konuşma kaygıları değerlendirilmiştir. Anket, alan uzmanlarının görüşleri doğrultusunda hazırlanmıştır.
Araştırma sonunda öğrencilerin konuşma kaygı durumlarına bağlı olarak kullandıkları dil işlevlerinin ilişkisinin de açıklanması hedeflenmiştir.
Anahtar Kelimeler : Yabancılara Türkçe öğretimi, konuşma becerisi, dil işlevleri, uzaktan eğitim