Piyano Öğretiminde F.Chopin Etüt İcralarının L.v.Beethoven Sonat İcralarına Etki Durumunun İncelenmesi ve Değerlendirilmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FERİDE DENİZ OĞAN

Danışman: Aytekin Albuz

Özet:

Bu araştırmanın başlıca amacı; piyano öğretimi sürecinde sıkça kullanılan F.Chopin Op.25

ve Op.9 metodlarında yer alan etüdlerin, L.v. Beethoven sonat icralarına etki düzeyinin ne

ölçüde olduğunu incelemektir. Araştırmada tam deneysel desene dayalı öntest-sontest

kontrol gruplu model kullanılmıştır. Uygulama süreci öntestlerle birlikte 6 hafta sürmüş

olup, uygulama için uzmanların belirlediği iki etüt ve bir eser öğrenciler tarafından

aşamalarla çalıştırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubundaki öğrenciler deney ve kontrol

olmak üzere iki gruba ayrılmış; deney grubu F.Chopin Op.25 No.2,Op.10 No.9 ve

L.v.Beethoven sonat Op.2 No.1 ile, kontrol grubu ise sadece L.v.Beethoven sonat Op.2 No.1

ile çalışmıştır. Deney ve kontrol grubuna alınan öğrencilerin deney süreci kamera kayıtlarına

alınmıştır. Kamera kayıtlarını değerlendiren uzmanların değerlendirme sonuçları toplanmış

ve aritmetik ortalaması alınmıştır. Araştırmada kullanılan istatistiki yöntemler; elde edilen

ölçümler için IBM SPSS 20.0 paket program kullanılarak, Mann-Whitney U testi ve

Wilcoxon testi kullanılmıştır. Analiz sonuçları tablolar halinde verilirken ortalama, standart

sapma ve medyan değerleri de hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda 0.05 anlamlılık

düzeyinde yorumlanmış olup; F.Chopin Op.25 No.2 ve Op.10 No.9 etüdlerinin, klasik

dönem sonat icralarında teknik, müzikal ve bütüncül anlamda olumlu yönde artış sağladığı

ve etkili olduğu görülmüştür.

Anahtar Kelimeler : Piyano, etüt, sonat, L.v.Beethoven, F.Chopin