Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: FERİDE DENİZ OĞAN
Danışman: Aytekin Albuz
Özet:
Bu araştırmanın başlıca amacı; piyano öğretimi sürecinde sıkça kullanılan F.Chopin Op.25
ve Op.9 metodlarında yer alan etüdlerin, L.v. Beethoven sonat icralarına etki düzeyinin ne
ölçüde olduğunu incelemektir. Araştırmada tam deneysel desene dayalı öntest-sontest
kontrol gruplu model kullanılmıştır. Uygulama süreci öntestlerle birlikte 6 hafta sürmüş
olup, uygulama için uzmanların belirlediği iki etüt ve bir eser öğrenciler tarafından
aşamalarla çalıştırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubundaki öğrenciler deney ve kontrol
olmak üzere iki gruba ayrılmış; deney grubu F.Chopin Op.25 No.2,Op.10 No.9 ve
L.v.Beethoven sonat Op.2 No.1 ile, kontrol grubu ise sadece L.v.Beethoven sonat Op.2 No.1
ile çalışmıştır. Deney ve kontrol grubuna alınan öğrencilerin deney süreci kamera kayıtlarına
alınmıştır. Kamera kayıtlarını değerlendiren uzmanların değerlendirme sonuçları toplanmış
ve aritmetik ortalaması alınmıştır. Araştırmada kullanılan istatistiki yöntemler; elde edilen
ölçümler için IBM SPSS 20.0 paket program kullanılarak, Mann-Whitney U testi ve
Wilcoxon testi kullanılmıştır. Analiz sonuçları tablolar halinde verilirken ortalama, standart
sapma ve medyan değerleri de hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda 0.05 anlamlılık
düzeyinde yorumlanmış olup; F.Chopin Op.25 No.2 ve Op.10 No.9 etüdlerinin, klasik
dönem sonat icralarında teknik, müzikal ve bütüncül anlamda olumlu yönde artış sağladığı
ve etkili olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelimeler : Piyano, etüt, sonat, L.v.Beethoven, F.Chopin