Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Öğrenci: EZGİ GÜN
Danışman: BİLAL ATASOY
Özet:Bu çalışmanın amacı, matematik dersinin artırılmış gerçeklik uygulamaları ile desteklenmesinin, öğrencilerin uzamsal yeteneklerine ve akademik başarılarına etkisini araştırmaktır. Bu amaçla 3ds max yazılımı ile üç boyutlu modeller çizilmiş, BuildAR arayüzü ile işaretçilerle birleştirilerek öğretim materyalleri hazırlanmıştır. Ardından bu öğretim materyalleri kullanılarak deneysel bir çalışma gerçekleştirilmiş ve elde edilen sonuçlar analiz edilerek raporlanmıştır. Araştırma 2013-2014 eğitim-öğretim yılında, Ankara ili Yenimahalle ilçesi'nde bulunan Şehit Öğretmen Mehmet Ali Durak Ortaokulu'nun 6. sınıfında öğrenim gören 88 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Ön-test son-test kontrol gruplu deneysel desenin kullanıldığı araştırma, deney grubunda 2, kontrol grubunda 2 olmak üzere 4 sınıf ile yürütülmüştür. Her grupta 44 öğrenci bulunmaktadır. 4 hafta boyunca deney grubu artırılmış gerçeklik uygulamaları ile, kontrol grubu ise tahtada yapılan iki boyutlu çizimlerle ve sınıfa getirilen nesneler ile eğitim görmüşlerdir. MGMP Uzamsal Yetenek Testi, Akademik Başarı Testi ve Öğretmen-Öğrenci Görüş Formları ile toplanan verilerden nicel olanlar ITEMANN programı ile analiz edilirken, nitel veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Elde edilen nicel verilere göre, deney ve kontrol grubu öğrencilerinin uzamsal yeteneklerinde anlamlı düzeyde artış meydana gelmiştir. Fakat gruplar arası uzamsal yetenek sontest puanları kıyaslandığında, aralarındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır. Akademik başarı testi için yapılan analizlere göre, deney grubunun başarı puanları anlamlı bir farklılık oluşturacak şekilde yükselirken, kontrol grubundaki artış anlamlı düzeyde çıkmamıştır. Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin akademik başarı sontest puanları kıyaslandığında ise, gruplar arası fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır. Öğrenci görüş formlarından elde edilen bilgilere göre, öğrenciler artırılmış gerçeklik uygulamalarını, eğlenceli, dikkat çekici, soyut kavramları zihinde canlandırmayı ve öğrenmeyi kolaylaştırıcı bulduklarını belirtmişlerdir. Gelecek senelerde farklı derslerde de kullanmak istediğini ifade etmişlerdir. Dersi yürüten öğretmen ise, uygulamaların hem öğrenciler hem de öğretmenler için cazip olduğunu belirtmiştir. "Prizmalar" konusunu anlatırken sıkıntı yaşadıklarını ama AG uygulamalarının özellikle hareketli olan içeriklerinin öğrencilerin üç boyutlu nesneleri zihinlerinde canlandırmalarına yardımcı olduğunu belirtmiştir. Derslerde bu uygulamaların kullanılmasının hiçbir zorluğunun olmadığını da eklemiştir.