SPOR YAPAN VE YAPMAYAN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN PSİKOLOJİK İYİ OLUŞ PROFİLLERİNİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ülfet YAVUZ

Danışman: Ekrem Levent İlhan

Özet:

Bu araştırmanın amacı; spor yapan ve yapmayan üniversite öğrencilerinin psikolojik iyi oluş profillerinin bazı değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırmada genel tarama modeli (survey) kullanılmıştır ve araştırma grubunu, 18-26 yaş aralığında bulunan Ankara ilindeki devlet üniversitelerinde öğrenim gören ve kolay ulaşılabilir örneklem yoluyla belirlenen toplam 381 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin toplanmasında Seligman’ın geliştirdiği PERMA ölçme aracının Türkçeye uyarlanmış formu ve genel bilgiler formu kullanılmıştır. Araştırmanın amaçları doğrultusunda, PERMA ölçeğine verilen cevaplardan toplanan verilerin analizinde, demografik değişkenler arasındaki farkları belirlemek için T-Testi, ilişkileri belirlemek için ise Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon analizi kullanılmıştır ve anlamlılık 0,05 düzeyinde test edilmiştir. Sonuç olarak; spor yapmanın psikolojik iyi oluş üzerine olumlu etkileri olduğu tespit edilmiştir. Cinsiyet değişkenine göre erkeklerin psikolojik iyi oluşlarının kadınlardan iyi olduğu görülürken, spor yapan ve yapmayan erkeklerin psikolojik iyi oluşları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Spor yapan kadınların psikolojik iyi oluşlarının ise spor yapmayan kadınlardan daha yüksek olduğu görülmüştür. Yaş değişkenine göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Spor Bilimleri Fakültelerindeki öğrencilerin psikolojik iyi oluşlarının diğer fakültelerdeki öğrencilere göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir.

Anahtar Kelimeler: Pozitif psikoloji, psikolojik iyi oluş, spor