Bilişim teknolojileri ve yazılım dersine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: AYŞEGÜL SARIKOZ

Danışman: GÜLGÜN ALPAN

Özet:

Bu çalışmanın amacı ortaokul Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırma örneklemini 2015-2016 eğitim öğretim yılında Ankara ili merkez ilçelerinden Altındağ, Çankaya, Etimesgut, Keçiören, Mamak ve Yenimahalle'den rastgele seçilen 11 ortaokulda öğrenim gören 691 tane 5 ve 6. sınıf öğrencisi ile bu ilçelerde görev yapan 28 BT öğretmeni oluşturmaktadır. Tarama modelinde yapılan bu araştırmada veriler hem nicel hem de nitel olarak toplanmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında, araştırmacı tarafından hazırlanan "BTY dersine yönelik öğrenci görüşlerini belirleme formu" ve bu forma paralel olan "BTY dersine yönelik öğretmen görüşlerini belirleme formu" kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde alt problemler doğrultusunda frekans, yüzde, bağımsız gruplar için T-testi, tek yönlü varyans analizi, Mann-Whitney U ve Kruskal-Wallis H testleri uygulanmıştır. Nitel veriler için ise içerik analizi yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda öğrencilerin "problem çözme, programlama ve özgün ürün geliştirme" standardına diğer standartlara göre düşük oranda ulaştıkları ve bu konuya daha fazla süre ayrılmasını istedikleri; en sevdikleri konunun "çoklu ortam uygulamaları", en sevmedikleri konunun "donanım" olduğu; dersin anlatıma dayalı işlenmesinden hoşlanmadıkları, bilgisayar başında uygulama ve araştırma yapmayı sevdikleri; öğretmenlerin ve öğrencilerin derse ait basılı veya dijital bir kitap hazırlanması beklentisi içinde oldukları, değerlendirme yöntemi olarak en fazla yazılı sınav ve performans değerlendirmenin kullanıldığı görülmüştür. BTY dersine yönelik öğrenci görüşlerinin cinsiyet, bilgisayar kullanım becerileri ve kaç yıldır bilgisayar kullandıklarına göre; öğretmen görüşlerinin cinsiyete göre anlamlı farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. BTY dersinin öğrenme öğretme sürecine ve değerlendirme yaklaşımlarına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri arasında da anlamlı farklılık olduğu ortaya çıkmıştır. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda uygulayıcılar ve araştırmacılar için önerilerde bulunulmuştur.